Pięć podmiotów chce zmodernizować tor wodny Świnoujście-Szczecin. W czwartek 10 maja w Urzędzie Morskim w Szczecinie otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na modernizację i pogłębienie toru do 12,5 metra.
- Po modernizacji głębokość toru wodnego ma wynosić 12,5 metra.
- Pogłębienie toru wodnego poprawi możliwości przeładunkowe portu w Szczecinie.
- Wszystkie złożone oferty przekraczają kosztorys inwestycji.
Urząd Morski w Szczecinie zamierza przeznaczyć na inwestycję 1,171 mld zł brutto. Wszystkie pięć złożonych ofert przewyższa tę kwotę. Najniższą cenę - 1,336 mld zł brutto- zaoferowało belgijsko-holenderskie konsorcjum (Dredging International oraz Van Oord Dredging and Marine Contractors).
Oferty złożyły także (ceny brutto): firma z Chin (China Harbour Engineering Company - 1,711 mld zł), chińsko-polskie konsorcjum (Sinohydro, PowerChina Harbour oraz Altor - 1,722 mld zł), holendersko-polsko-duńskie konsorcjum (Boskalis International, Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych oraz Rohde Nielsen - 1,742 mld zł) i belgijsko-polskie konsorcjum (Jan de Nul oraz Porr SA - 1,768 mld zł).
Złożone przez wykonawców oferty będą szczegółowo analizowane i sprawdzane przez komisję przetargową. Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek, ogłoszenie wyniku przetargu planowane jest ze względu na skalę inwestycji za około miesiąc.
Czytaj także: Polskie rzeki potrzebują 50 mld zł inwestycji. Stoimy w obliczu ogromnego wyzwania
Przetarg obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra. Wykonawca będzie musiał opracować dokumentację projektowo-kosztorysową i uzyskać pozwolenie na budowę.
Jak wielokrotnie podkreślali przedstawiciele branży morskiej, pogłębienie toru wodnego poprawi możliwości przeładunkowe szczecińskiego portu. Będą do niego wpływać statki o większym zanurzeniu.
W zakresie robót znalazło się pogłębienie toru na odcinku 62 kilometrów z poszerzeniem do szerokości 100 metrów w dnie na prostych odcinkach z poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych, a także wykonanie mijanek. Roboty obejmą również m.in. przebudowę skarp brzegowych bez umocnień, niwelację dna w strefie Świnoujścia, budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. W opisie znalazła się także budowa nowych pól refulacyjnych - sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.
Czytaj również: Przekop Mierzei Wiślanej ma ruszyć jeszcze w tym roku
W grudniu 2017 r. podpisano umowę potwierdzającą przyznanie unijnych środków na modernizację toru wodnego, która będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł.
Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Tor wodny Świnoujście-Szczecin do modernizacji. Jest pięć ofert