Fragment linii kolejowej E30 między Krakowem a Rzeszowem zyska nowoczesny europejski system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS, który zwiększy bezpieczeństwo pociągów na tej trasie. PKP PLK właśnie zawarły umowę na realizację inwestycji.
Inwestycję o wartości 82 mln zł netto, współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej, wykona firma Thales. Na prace przewidziano 39 miesięcy od daty podpisania umowy.
Projekt przewiduje wyposażenie 135 km linii Kraków (Podłęże) - Rzeszów w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym ERTMS poziom 2. System składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) i dedykowanego kolei systemu łączności bezprzewodowej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania wymagają także urządzenia pokładowe w lokomotywach.
Projekt obejmie 16 stacji kolejowych, które będą zarządzane z dwóch lokalnych centrów sterowania w Tarnowie i Rzeszowie. Dzięki systemowi, lokalizacja i prędkość pociągów będą na stałe weryfikowane m.in. poprzez umieszczone na torach czujniki tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty. Dzięki temu, kierujący pociągami uzyskają wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu.
Jak zaznaczył przedstawiciel PKP PLK, system nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych, ale analizuje także decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkość pociągu do panujących warunków.
Dyrektor gabinetu politycznego ministra infrastruktury Łukasz Smółka zaznaczył, że wprowadzenie systemu ERTMS przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami i przewozów towarów oraz ich punktualności. Ułatwi także swobodne przekraczanie granic na europejskich liniach kolejowych, bez konieczności wymiany lokomotyw.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Thales wyposaży fragment linii kolejowej E30 w system ERTMS