PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Technologie budowlane

Strabag rozwija nowe technologie w budownictwie drogowym

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
13-12-2017 20:00 |  aktualizacja: 13-12-2017 19:24
Strabag rozwija nowe technologie w budownictwie drogowym

Świecąca ścieżka rowerowa w okolicach Lidzbarka Warmińskiego.

Fot. Strabag

Droga ekspresowa S8 na odcinku Opacz-Paszków oraz ścieżka rowerowa w okolicach Lidzbarka Warmińskiego to przykłady miejsc, w których projekty badawczo-rozwojowe grupy znalazły miejsce na placach budowy.

  • Dzięki długowiecznej nawierzchni drogowej można uniknąć gruntownych remontów dróg.
  • Tego typu trasy wymagają tylko regularnej wymiany ostatniej, górnej warstwy ścieralnej.
  • Luminescencyjne nawierzchnie asfaltowe mogą generować światło przez ponad 10 godzin.
  • To rozwiązanie można stosować m.in. tam, gdzie trudno o oświetlenie elektryczne.

Nawierzchnia długowieczna, którą opracował Strabag, ma umożliwiać wydłużenie okresu jej eksploatacji ze standardowych 20 do nawet 50 lat bez konieczności przeprowadzania gruntownych napraw.

Zobacz też: Droga ekspresowa z recyklingu. Budowlany lider szuka innowacji

Droga na pokolenia

Pierwsza w Polsce długowieczna nawierzchnia asfaltowa została wybudowana w latach 2013-2015 na drodze ekspresowej S8 Opacz-Paszków, czyli na bardzo obciążonej ruchem trasie wylotowej z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic.
Badanie wykonanej warstwy nawierzchni. fot. TPA (grupa Strabag)
Badanie wykonanej warstwy nawierzchni. fot. TPA (grupa Strabag)
Pierwotnym założeniem dla tej drogi było wykonanie standardowej konstrukcji nawierzchni o trwałości do 20 lat. Strabag, korzystając z formuły „zaprojektuj i wybuduj”, zaproponował GDDKiA alternatywę - konstrukcję długowieczną, zaprojektowaną na 50 lat eksploatacji.

Spółka zadeklarowała też rekordowy, 18-letni okres gwarancji dla nawierzchni. Zazwyczaj GDDKiA wymaga w przetargach, aby wynosiła ona od 5 do 10 lat.

Jak wyjaśnia Strabag, w przeciwieństwie do tradycyjnego układu warstw asfaltowych, nawierzchnia długowieczna zakłada wykonanie mocnego trzonu konstrukcji.
Nawierzchnia długowieczna na drodze S8. Fot. TPA (grupa Strabag)
Nawierzchnia długowieczna na drodze S8. Fot. TPA (grupa Strabag)
Jest nim gruba warstwa wiążąca z mieszanki o wysokim module sztywności, leżąca na cienkiej podbudowie w formie elastycznej warstwy „antyzmęczeniowej”, czyli odpornej na działanie powtarzających się obciążeń.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

737 698 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP