PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Technologie budowlane

Mostostal Warszawa wybudował kolejny most kompozytowy

Autor: wnp.pl (TE)
18-12-2016 18:09
Mostostal Warszawa wybudował kolejny most kompozytowy

Most kompozytowy w Nowej Wsi.

fot. Mostostal Warszawa

W Nowej Wsi, w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Rzeszów-Jasionka, powstał most z kompozytów FRP. To kolejna tego typu przeprawa, którą wybudował Mostostal Warszawa.

Zarówno dźwigary jak i płyta pomostowa obiektu są wykonane z kompozytu FRP - kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej. Wcześniej taki most wybudowano też w Błażowej (powiat rzeszowski).
Zobacz więcej: Mostostal Warszawa wybudował most z kompozytów

Jak podkreślił Mostostal, wykonanie wszystkich elementów konstrukcyjnych z lekkiego i wytrzymałego materiału pozwoliło na maksymalną prefabrykację, a co za tym idzie na montaż całego ustroju nośnego w rekordowym czasie - zaledwie jednego dnia.

Drogowa rewolucja?

Zdaniem spółki, technologia budowy mostów kompozytowych ma szansę zrewolucjonizować polską infrastrukturę drogową. O jej potencjale ma świadczyć nie tylko uznanie środowiska budowlanego, ale wpływające do firmy zapytania ofertowe, jak i nowo powstałe obiekty.

Wszystkie elementy mostu w Nowej Wsi zostały wykonane w Warszawie w firmowym warsztacie kompozytowym. Do ich budowy wykorzystano włókna szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Cztery cienkościenne dźwigary o wysokości 72 cm sklejono z płytą pomostową o grubości 13 cm.

Przeprawa w Nowej Wsi została zaprojektowana na ruch pojazdów o masie do 30 ton. Przęsło mostu o rozpiętości 10 m i szerokości prawie 8 m zostało dostarczone na plac budowy w postaci dwóch głównych elementów montażowych.

Prefabrykowane atuty

Zastosowanie do budowy mostu kompozytów FRP powinno zapewnić minimum 50-letni czas eksploatacji, przy minimalnych nakładach na utrzymanie konstrukcji.

- Niska masa elementów wysyłkowych (5,8 t) pozwoliła na transport na jednym pojeździe oraz na błyskawiczną instalację. Wszystkie prace związane z montażem przęsła przeprowadzono w ciągu kilkunastu godzin - wyjaśnił Lech Własak, główny specjalista ds. badań i rozwoju Mostostalu Warszawa, odpowiedzialny za prefabrykację mostu.

- Zastosowanie elementów prefabrykowanych minimalizuje negatywny wpływ pogody na proces budowy - umożliwia prowadzenie prac również w okresie zimowym - oraz pozwala na poprawę warunków pracy pracowników - dodał.

Przeprawa w Nowej Wsi została opracowana w ramach realizacji projektu „Com-bridge - Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP”, współfinansowanego przez NCBR w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: „Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+”.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 695 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP