PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Także w przetargach kolejowych branża budowlana brnie w kłopoty

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
05-09-2012 08:23
Także w przetargach kolejowych branża budowlana brnie w kłopoty
fot. mat. prasowe

- W części przypadków istnieje realna groźba zerwania kontraktów przez spółki budowlane, które je wygrały i odstąpienia przez nie od wykonania inwestycji infrastrukturalnych na kolei – ocenia Wiesław Nowak, prezes zarządu Grupy ZUE.

 

Coraz częściej słyszy się opinie, że niektóre firmy, które już wygrały przetargi modernizacji odcinków kolejowych, rozważają możliwość ich zerwania - nawet pod groźbą zapłacenia kar umownych, bowiem za nisko skalkulowały swoje oferty.

 

- Jeżeli chodzi o Grupę ZUE, nie mamy takich kłopotów. Nigdy nie walczyliśmy za wszelką cenę o wygranie kontraktu. Przykładowo, na ogłoszonych 11 przetargów modernizacji linii kolejowej na linii E30 (Wrocław - Kraków - Rzeszów), kalkulując ofertę w sposób „zachowawczy" byliśmy w stanie pozyskać tylko jeden kontrakt, na odcinku Biadoliny-Tarnów. W pozostałych przypadkach poziom cenowy wygrywających ofert był, w naszej ocenie, zbyt ryzykowny.

 

Czytaj też: Na kolei nie powinno być powtórki z budowy dróg

 

Co to oznacza?

 

- Najtańsze z nich odbiegały o 30-40 proc. in minus od kosztorysów inwestorskich. 

 

Czy obiektywnie oceniając, ci zwycięzcy są w stanie zrealizować kontrakty?

 

- Trudno mi odpowiedzieć, czy są w stanie, ja za taką cenę bym się tego nie podjął.

 

Czyli zachodzi realnie groźba zrywania wygranych kontraktów lub kłopotów z wykonaniem przyjętych zadań? 

 

- Zapewne w niektórych przypadkach, które, moim zdaniem, są nieliczne, taka groźba istnieje. Ale jest to moja subiektywna ocena.

 

Co należy zmienić, aby proces inwestycyjny na kolei naprawić i uniknąć podobnych sytuacji z wykonawstwem, jak w budownictwie drogowym?

 

- Sprawa jest prosta: umowa budowlana powinna przewidywać równość stron. Dlatego, że w procesie realizacji inwestycji zachodzą zdarzenia, których wykonawca nie jest w stanie z góry przewidzieć, i za co nie powinien ponosić odpowiedzialności, czyli - nie powinien być obciążany. 

 

Umowy należy oprzeć na prawdziwych warunkach kontraktowych FIDIC, a nie, stosowanych powszechnie - okrojonych. Powoduje to, że wykonawca może niewiele, a zamawiający - wszystko. Wówczas sytuacja finansowa firm budowlanych zmieniłaby się.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP