Takie rzeczy tylko w Chinach. Budują 1000 km tunelu wodnego

Takie rzeczy tylko w Chinach. Budują 1000 km tunelu wodnego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W północno-wschodnich Indiach, m.in. w stanie Asam, wody największej w Indiach rzeki, Brahmaputry są zanieczyszczone bakteriami i żelazem. Zdaniem przedstawicieli Indii to wynik prac w górnym biegu rzeki, skąd Chiny chcą kierować wodę tunelem do Sinciangu.

  • Chiny pracują nad mega projektem - budową najdłuższego tunelu świata, który ma służyć nawodnienia piaszczystej pustyni Takla Makan w Kotlinie Kaszgarskiej.
  • Tunel prowadzący z Tybetu miałby mieć długość tysiąca kilometrów.
  • W trakcie budowy jest już z kolei ponad 660-kilometrowy tunel powstający na Wyżynie Junnan-Kuejczou, drugiej pod względem wysokości po Wyżynie Tybetańskiej. Jednak prace tam napotykają spore, techniczne kłopoty. 

Budowa tuneli, którymi z Jarlung-cangpo (Yarlung Zangbo), jak w górnym biegu Brahmaputry na terenie Tybetu nazywa się ta największa w Indiach rzeka, należąca do największych w całej Azji, to jeden z azjatyckich megaprojektów podejmowanych przez Chiny.

Skoro monsuny nawadniające Indie nie przedostają się przez rozległy Płaskowyż Tybetański do pustynnej autonomicznej chińskiej prowincji Sinciang, chińscy inżynierowie opracowali plan nawodnienia piaszczystej pustyni Takla Makan w Kotlinie Kaszgarskiej, otoczonej najwyższymi górami świata - Kunlun, Karakorum, Tien-szan, których szczyty wznoszą się na ponad 7000 m n.p.m.

Wodę miałby tam dostarczać największy na świecie tunel o długości tysiąca kilometrów prowadzący z Tybetu. Od 10 do 15 mld ton wody popłynęłoby na Takla Makan, zmieniając pustynię "w Kalifornię", jak napisał dziennik "South China Morning Post", cytując jednego z inżynierów.

Z Wyżyny Tybetańskiej co roku wypływa ponad 400 mld ton wody, zasilającej pozostałe największe rzeki Azji - Żółtą, Jangcy, Mekong i Ganges. U podnóża płaskowyżu nazywanego "wieżą wodną" rozciąga się Takla Makan. Ale według Wanga Mengshu, jednego z głównych specjalistów od budowy tuneli, każdy kilometr kosztowałby co najmniej 150 mln dolarów.

Podczas weekendu premier Asamu, Sarbananda Sonowal, powiedział, że Brahmaputra jest zanieczyszczona bakteriami i żelazem, a testy laboratoryjne wykazały, że woda nie nadaje się do konsumpcji przez ludzi.

W zeszłym tygodniu Pema Khandu, premier graniczącego z Chinami stanu Arunaćal Pradeś informował na piśmie szefa indyjskiego MSW Rajnatha Singha o "niezwykle mętnych" wodach w rzece Siang, jak na tym odcinku nazywają Brahmaputrę, i prosił o wszczęcie w tej sprawie dochodzenia na szczeblu federalnym.

Dochodzenie takie jest konieczne, ponieważ w Siang i Brahmaputrze nastąpiła w ciągu kilku tygodni zagłada życia organizmów wodnych - twierdzi Arunav Goswami z Ośrodka Badań nad Rozwojem i Pokoju w Gauhati. - Chiny marnie dzielą się informacjami na temat tego, co dotyczy rzeki, i dlatego Delhi musi poruszyć tę kwestię na najwyższym poziomie z Pekinem - dodał.

Kameswar Sahani, rybak w stanie Arunaćal Pradeś, powiedział niedawno lokalnej gazecie, że kilkudziesięciu, takich jak on rybaków, żyjących z połowów musiało ich zaprzestać na Siang. W ciągu ostatnich miesięcy połowy z 30-40 kg spadły do 3-4 kg, a klienci boją się kupować ryby z Siang z powodu zanieczyszczeń. - Jak mam wyżywić rodzinę? - pyta dramatycznie.

Keshab Mahanta, minister ds. zasobów wodnych stanu Asam także informował rząd Indii i jego MSZ o budzącym zaniepokojenie stanie wód Brahmaputry.

Według Nayana Sharmy, indyjskiego hydrologa z Instytutu Technologii Roorkee, wody części Brahmaputry mogą być zamulone z powodu z prac budowlanych w jej górnym biegu albo też jest to wynik trzęsienia ziemi z zeszłego miesiąca w rejonie trudno dostępnego "wielkiego kanionu" Jarlung-cangpo, gdzie rzeka zmienia kierunek.

- Chiny budują kilka zapór na Jarlung-cangpo. Jedna z nich, zapora Zangmo już działa, a trzy czy cztery kolejne są na różnych etapach budowy. Zangmo leży 3-4 kilometry od granicy z Indiami i jest wysoka na 116 metrów - powiedział Sharma.

Chińskie MSZ podało we wtorek, że nigdy nie słyszało o projekcie, którym niepokoją się władze Asamu i Arunaćal Pradeś. W przeszłości Chiny zaprzeczały tego typu oskarżeniom.

Z kolei rzecznik MSZ Indii nie odpowiedział na pytania, czy Delhi zgłosiło Pekinowi kwestie zanieczyszczenia Brahmaputry i budowy zapór.

Zhang Chuanqing z Instytutu Mechaniki Skał i Gleby Chińskiej Akademii Nauk w Wuhanie, stolicy prowincji Hopej (Hubei), twierdzi, że budowy tunelu do Sinciangu nie rozpoczyna się jeszcze z uwagi na koszty i wyzwania technologiczne. Jako przykład podaje ponad 660-kilometrowy tunel powstający na Wyżynie Junnan-Kuejczou, drugiej pod względem wysokości po Wyżynie Tybetańskiej.

Stanowi on niebywałe wyzwanie, ponieważ przebiega w rejonie aktywności sejsmicznej, przez uskok tektoniczny, czyli granicę mas skalnych, które przemieszczają się względem siebie. Ma być na tyle szeroki, aby mogła kursować nim - w obie strony - kolej dużej prędkości.

Budowa pokazałaby, że Chińczycy "mają moce umysłowe, mięśnie i sprzęt do budowy superdługich tuneli w ryzykownym terenie, a koszty nie rozbiją banku" - powiedział "SCMP" Zhang. Twierdzi, że za pięć do najdalej 10 lat technologia już będzie gotowa, a koszty - dostępne, aby prowadzić tunel do Sinciangu.

W Junnanie wykorzystywana jest już od sierpnia pierwsza zbudowana w Chinach maszyna drążąca. Prace przygotowawcze zapoczątkowano w 2015 roku, a w stolicy prowincji, Kunmingu, po roku, w styczniu 2016 otwarto - na dowód wykonalności i budowy tunelu - ogromny park wodospadów wpadających do sztucznego jeziora.

Pomysły skierowania wody z Tybetu do Kotliny Kaszgarskiej - obszaru o powierzchni ok. 1 mln km kwadratowych, w większości zajętego przez Takla Makan, gdzie roczne opady nie przekraczają 50 mm, a są też miejsca, gdzie nie spada nawet 5 mm - nie urodziły się w ostatnich latach. Pojawiły się już w XIX wieku, w czasach mandżurskiej dynastii Qing.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Takie rzeczy tylko w Chinach. Budują 1000 km tunelu wodnego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!