Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szybsza i dokładniejsza wymiana rozjazdów kolejowych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
23-05-2016 10:55
Szybsza i dokładniejsza wymiana rozjazdów kolejowych
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Od dziś zaczęły obowiązywać zmodyfikowane zapisy PKP PLK warunków technicznych wykonania i odbioru robót nawierzchniowo-podtorowych Id-114.

Nakładają one na wykonawcę wymóg obligatoryjnego stosowania technologii blokowej (z pociągu roboczego) zabudowy rozjazdów  w torach głównych zasadniczych i szlakowych.
- Taki zapis dotyczy nowych kontraktów i zapewni wyższą jakość ostatecznego montażu rozjazdów oraz skróci czasu ich zabudowy w miejscu docelowym - powiedział nam rzecznik prasowy PLK, Mirosław Siemieniec. - W efekcie wpłynie to na wydłużenie żywotności rozjazdów montowanych na sieci kolejowej.

Wady systemu „polowego”

Przypomnijmy, o czym pisaliśmy wielokrotnie, że producenci rozjazdów od dawna postulowali wprowadzenie takiego wymogu do przetargów. Ich postulatem była odpowiedzialność za produkt w pełnym cyklu: od wyprodukowania do zabudowy w torach, a także serwisowania go w okresie eksploatacji.

To daje też pewność, że rozjazdy, a także inne elementy infrastruktury kolejowej, będą użytkowane – zgodnie ze standardami – nawet przez kilkadziesiąt lat, spełniając normy bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Obecnie kompletne rozjazdy na podrozjazdnicach strunobetonowych są odbierane, po zbadaniu pod kątem wymogów technicznych, od producenta, po czym rozkładane i transportowane w częściach ciężarówkami na plac budowy, do ponownego montażu w warunkach „polowych.”

Podczas rozładunku są jednak często zrzucane lub ściągane z naczepy przy pomocy koparek, co powoduje zmianę układu geometrii. Tymczasem nawet drobny błąd w montażu ma ogromny wpływ na trwałość rozjazdu, koszty jego późniejszego utrzymania, może także stwarzać ryzyko wypadku.

Alternatywa

Tymczasem w krajach Europy Zachodniej powszechnie stosuje się od dawna (w Niemczech – system znany jest sprzed II wojny światowej) automatyczny sposób zabudowy gotowych rozjazdów, przywożonych na plac budowy.

Nie tylko zapewne on zachowanie parametrów technicznych rozjazdów, ale także znacznie skraca czas zamknięcia linii na okres remontu.

Dowiedli tego także dwaj polscy producenci rozjazdów: Track Tec i KZN Bieżanów. Z własnej inicjatywy wyprodukowali specjalne pociągi, w skład których wchodzi m.in. dźwig umożliwiający precyzyjny rozładunek rozjazdu z jednoczesnym układaniem go w linii toru.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP