Sześć firm i konsorcjów jest gotowych zbudować most zwodzony na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku. W czwartek w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska otwarto oferty dotyczące tej inwestycji. Most ma być oddany do użytku w 2018 r.
Oferty na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską złożyły: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia (prawie 77,5 mln zł); konsorcjum gdyńskich firm: Metrostav (lider), Vistal oraz Vistal Infrastructure (ponad 57,1 mln zł); konsorcjum z Będzina: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex (lider) i Azi-Bud (ponad 77,1 mln zł); konsorcjum: Porr Polska Infrastructure z Warszawy (lider) oraz Porr Bau GmbH i Teerag Asdag Aktiengesellschaft z Wiednia (ponad 77,8 mln zł); Budimex z Warszawy (prawie 60,3 mln zł) oraz Strabag z Pruszkowa (ponad 77,1 mln zł).
"Cieszy mnie, że pojawiło się kilka ofert, bo to pokazuje, że firmy chcą realizować inwestycje w naszym regionie. Dobrą informacją dla gdańszczan jest też to, że dwie ze złożonych ofert są niższe, niż zakładana przez nas kwota 71 mln zł" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Postępowanie pn. "Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie" ma formę przetargu ograniczonego. To oznacza, że wykonawcy najpierw złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a następnie, po ich weryfikacji, tylko wybrane firmy zostały zaproszone do składania ofert przetargowych. W I etapie startowało 15 przedsiębiorstw.
Budowa mostu nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i sprawne połączenie Wyspy Sobieszewskiej ze stałym lądem. W rejonie planowanego mostu mają być wybudowane też dojazdy oraz przebudowane dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
W wieloletnim planie finansowym miasta na tę inwestycję zarezerwowano w 2016 r. kwotę 17 mln zł. Urząd Miasta w maju podał, że Gdańsk na budowę mostu w Sobieszewie otrzyma 16,6 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej. Wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o przyznanie środków z rezerwy subwencji ogólnej na budowę mostu miasto złożyło w lutym br.
Budowa mostu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020, a prezydent Gdańska Paweł Adamowicz obiecał jego realizację w swoim programie wyborczym. Most w Sobieszewie ma służyć nie tylko mieszkańcom tej części Gdańska i turystom, ale również harcerzom. Gdańsk stara się bowiem o organizację Jamboree, czyli światowego zlotu skautów w 2023 roku. 40 tysięcy harcerzy z całego świata miałoby przyjechać właśnie na Wyspę Sobieszewską.
Od 1973 r. na Wyspę Sobieszewską prowadzi most pontonowy. W 2013 r. został on wyremontowany i zmodernizowany, ale nadal nie jest to wygodne rozwiązanie, obecna konstrukcja mostu utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale również stanowi dużą przeszkodę dla żeglarzy. Na przeprawie, która często jest zamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody), obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Sześciu chętnych na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku