PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szef GDDKiA: wnioski z budowy dróg muszą wyciągać obie strony

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
11-07-2012 10:28
Szef GDDKiA: wnioski z budowy dróg muszą wyciągać obie strony
fot. PTWP

- Generalna Dyrekcja zrobiła rachunek sumienia. Wprowadza w życie zmiany poprawiające płynność finansową wykonawców. Nie zmieni jednak rzeczy oczywistych. Dlatego radzimy wykonawcom, by wyciągnęli wnioski z ostatnich lat – mówi Lech Witecki, dyrektor generalny GDDKiA.

Czy sytuacja budownictwa infrastrukturalnego wstrząśnie sektorem?

Widzimy dopiero wierzchołek "góry lodowej" kryzysu w budownictwie

Każda z firm sama kształtuje własną politykę zysków, więc do przedstawicieli tych firm należy zwrócić się z pytaniem, jaki zysk zakładali na etapie sporządzania kosztorysów ofertowych i w jaki sposób oszacowali ryzyka.

W przypadku, gdy wykonawca zakłada niewielki zysk lub sporządza kosztorys ofertowy, którego wartość jest o wiele niższa niż zakłada to kosztorys inwestycji, istnieje bardzo duże ryzyko, że w wyniku realizacji kontraktu poniesie stratę. Ale wykonawca, jako profesjonalista, powinien orientować się w tendencjach wzrostu bądź spadku cen na rynku budowlanym i takie ryzyko założyć w swojej ofercie.

- Jednym z nieuchronnych podczas realizacji inwestycji ryzyk są podwyżki cen materiałów, paliw i energii szczególnie w budownictwie, które notuje cykliczność ich zmian – podkreśla dyrektor Witecki – Innym jest wzrost cen materiałów i usług w przypadku gwałtownego wzrostu popytu na nie, a podczas budowy autostrad mamy do czynienia z jego kumulacją.

Jak dodaje, firmy, które mądrze zarządzają i bardzo rzetelnie podchodzą do wyceny oferty, wliczając do niej zysk, jaki chcą wypracować, uwzględniły te wszystkie możliwe ryzyka. Z analiz wzrostu cen wybranych materiałów oraz kosztów wykonawstwa wynika jednak, że stopień straty z tego powodu nie można nazwać „kluczowym”, przez który wykonawca może mieć problemy z płynnością finansową podczas realizacji kontraktu.

- I o jakim braku indeksacji mowa? Przecież od 2010 roku realizowane są kontrakty, które są waloryzowane na podstawie zapisów umownych – dodaje dyrektor Witecki.

Zapisy o indeksacji pojawiły się w umowach na kontrakty w systemie „Projektuj i Buduj” na odcinek A4 Jarosław – Radymno i Radymno - Korczowa. Mimo że projekty te rozpoczęły się w tym samym czasie, jeden z nich ma zaawansowanie ponad 80 proc., drugi dopiero w 50 proc.

KOMENTARZE (12)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 713 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP