PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

System Projektuj i Buduj skuteczniejszy niż PPP

Autor: wnp.pl (JM)
30-03-2009 08:21
System Projektuj i Buduj skuteczniejszy niż PPP

- System projektuj i buduj jest o wiele prostszym modelem finansowania i budowy autostrad, niż PPP - mówi Artur Majczak, Dyrektor Działu Infrastruktury Tebodin SAP-Projekt. - W obecnej sytuacji ten system wydaje się być skuteczniejszy dla prowadzenia inwestycji autostradowych.

Według naszego rozmówcy, przy procedurze Projektuj i Buduj praktycznie wszystkie warunki pomiędzy zlecającym a wykonawcą są jawne i szczegółowo określone na etapie przetargu. Natomiast realizacja autostrad w systemie PPP jest inwestycją długoterminową, firmy, które decydują się na uczestniczenie w takim projekcie kładą główny nacisk w negocjacjach na przeniesienie ryzyka związanego ze zwrotem kosztów inwestycji na budżet państwa.
- W obecnej, trudnej sytuacji ekonomicznej, możemy przypuszczać, że problemy z finansowaniem skutkować będą podrożeniem inwestycji realizowanych w systemie PPP lub spowodują, że rząd będzie musiał godzić się na niekorzystne zapisy umowne, np. przesunięcie ryzyka – uważa Artur Majczak. - Rząd podpisując umowę koncesyjną w atmosferze sukcesu gwarantuje wybudowanie autostrady za pieniądze prywatne. Niemniej jednak, przy określonej kombinacji ryzyk, które mogą zaistnieć w przeciągu 30 lat i niekorzystnych zapisach kontraktowych, budżet państwa będzie zmuszony wspomagać finansowo koncesjonariusza.

Jak wskazuje przedstawiciel Tebodin SAP-Projekt, zdecydowanie niedogodnością dużych kontraktów PPP jest długi proces wyboru koncesjonariusza. Przy dużej dynamice zmian w gospodarce i polityce, nie jest pewne czy rozmowy zakończą się podpisaniem umowy koncesyjnej, czego przykładem jest odcinek autostrady A2 Łódź – Warszawa. - W takiej sytuacji należy wrócić do tradycyjnych przetargów, co skutkuje opóźnieniami – przestrzega dyrektor Majczak.

Drugim problemem jest fakt, że pewne założenia co do użytkowania autostrady, np. natężenia ruchu, sposoby płatności, połączenia komunikacyjne, są określane w umowie koncesyjnej, która będzie obowiązywać przez następne 30 lat. - Tymczasem obserwując sytuację na rynku oraz tempo zmian w technologiach, można zadać pytanie czy na pewno wiemy, czym dokładnie będą skutkowały zapisy umowne w tak długim okresie – podsumowuje Artur Maczjak.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 733 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP