PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Syndrom karbu - powodem pęknięć na drogach

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-03-2012 16:22
Syndrom karbu - powodem pęknięć na drogach
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Nie ma właściwego komentarza na tę sytuację, bo albo wykonawcy wyłączyli myślenie, albo nie włączyli procedur - powiedział dyrektor generalny Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki podczas konferencji prasowej.

Rzecz idzie o nagłe pojawienie się kilkuset pęknięć na budowanych odcinkach autostrad. Na A1 - 376, na A2 - 206, na 107 km A4 - 30 pęknięć. Jak ustaliły laboratoria GDDKiA, ponad 92 procent z nich na autostradzie A2 to wynik ewidentnych błędów w sztuce budowlanej.
Głównym powodem było złe wykonanie połączenia technologicznego warstw wiążących układanych w różnych dniach. Zwykle piłą docina się powierzchnię ułożoną poprzedniego dnia (także pod budowę studzienek, itp. obiektów). Wystarczyło jednak zaprogramować piłę na cięcie warstwy określonej grubości np. 8 cm, aby nie piłować warstwy pierwszego podłoża lub drugiego, a najpewniej - użyć taśmy do uszczelnienia technologicznego, której metr bieżący kosztuje kilka złotych.

W efekcie złych procedur, pojawił się tzw. efekt karbu, czyli najprościej mówiąc, osłabiono konstrukcję nawierzchni. „Mróz i zamarzająca woda tylko poszerzyły spękania do rozmiarów szczelin” - dodał dyrektor Witecki.

Inną typową wadą jest brak tzw. sczepności międzywarstwowej, czyli właściwego ich sklejania się. Jak wyjaśniali eksperci GDDKiA, powodem także było głównie niechlujstwo wykonania na najniższym szczeblu, ale także brak kontroli inżynieryjnej. Nagminne jest używanie niewykończonych dróg (tzw. niepełna konstrukcja) do jazdy po nich także ciężkich pojazdów z asfaltem, kruszywem i wodą, które ważyły nawet 50 ton, choć obok budowy zawsze biegnie droga techniczna. Nanosiły one glinę i ziemię, która zwykle nie była dobrze zmieniona. Inspektorzy inwestora pokazywali zdjęcia, gdzie na pierwszych warstwach rozlane są wielkie plamy oleju.

Zdaniem przedstawicieli Instytutu Badania Dróg i Mostów, problemem nie jest używanie złego asfaltu, ponieważ po kilku latach eksperymentów, publiczny inwestor zaleca już używanie określonego tzw. betonu asfaltowego o wysokim module sztywności, który od 25 lat jest używany we Francji.

- Nasze normy zakładają wąskie odstępstwa od norm asfaltu, w granicach +/- 0,3 proc. i zdajemy sobie sprawę, że nawet spółki notowane na giełdzie używają uboższej mieszanki, nie pomnąc, że ponoszą wieloletnią gwarancję jakości wykonania - stwierdził dyr. Witecki.

Jak podkreślił, GDDKiA będzie konsekwentna w egzekwowaniu swoich praw inwestora. Choć ma on fundusz rezerwowy w wysokości 7 proc. inwestycji, to nie wyda z niego ani złotówki na właściwe szczelinowanie dróg, ewentualne frezowanie i układanie warstw od nowa.

Dyrekcja tłumaczyła też dziennikarzom, że jej laboratoria codziennie współpracują z wykonawcami i wyłapując szereg nieprawidłowości, w trybie roboczym usuwano usterki. Te błędy wynikają jednak głównie z braku stosowania niewłaściwych procedur.

- Jeden z inżynierów mówił mi, że wszystkiego nie da się wymagać od robotników, którzy powinni zdawać sobie sprawę z dobrej lub złej roboty. To tak, jakby napisać w procedurach, że ołówka nie ostrzy się siekierą, lecz w temperówce - zacytował dyrektor Witecki usłyszane wyjaśnienia wykonawcy.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 693 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP