Ustawa Prawo zamówień publicznych wymaga aby cena była zawsze jednym z kryteriów oceny złożonych ofert.
Ustalając kryterium oceny ofert zamawiający zobowiązany jest podać znaczenie tego kryterium oraz opisać sposób oceny ofert w ramach przyjętego kryterium.
W przypadku kryterium jakości zamawiający powinien sprecyzować możliwie dokładnie zasady oceny złożonych ofert. Opis powinien wskazywać na podkryteria wchodzące w skład kryterium jakości. W ramach każdego z podkryteriów zamawiający w sposób opisowy powinien sprecyzować jakie elementy będzie brał pod uwagę i ile punktów można za nie uzyskać.
Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem Krajowej Izby Odwoławczej pomimo dążenia do doprecyzowania kryterium jakościowego, w jego charakter wpisany jest jednak pewien poziom subiektywizmu.
W konsekwencji trudno wymagać, aby każdy z członków komisji oceniającej złożone oferty, przyznał w ramach kryterium jakościowego taką samą ilość punków – jednocześnie należy zaznaczyć, iż czynienie zarzutu z takiej równości nie przesądza o dokonaniu przez zamawiającego czynności niezgodnej z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
Żaden przepis ustawy PZP nie wymaga, aby indywidualna ocena kryterium jakościowego dokonywana przez członków komisji przetargowej była jednakowa.
W wyroku z dnia 31 sierpnia 2010 r. sygn. akt: KIO 1760/10 Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że członkowie komisji przetargowej mają prawo w zakresie oceny ofert w kryterium „jakość” przyznać dokładnie taką samą ilość punktów. Zarzuty, że dokonywanie przez każdego z członków komisji całkowicie identycznej oceny ofert w kryterium jakości świadczą o naruszeniu zasady indywidualizacji oceny przez każdego z członków komisji nie zasługują na uwzględnienie.
W uzasadnieniu wyżej wskazanego wyroku Izba zważyła, że indywidualna ocena ofert nie oznacza zakazu wymiany poglądów, dyskusji w obrębie składu członków komisji dokonujących takiej oceny. Brak również podstaw do podważania wyników oceny ofert, w przypadku gdy dokonana przez członków komisji ocena będzie jednomyślna i nie świadczy to jeszcze o zmowie.
Członkowie komisji mają prawo przyznania takiej samej ilości punktów. Natomiast uzasadnienie podjętej decyzji również może być sporządzone wspólnie o ile zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie stanowią inaczej tj. nie określają w sposób precyzyjny zasad oceny kryterium jakościowego.