XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Straty na drogowych oszczędnościach

Straty na drogowych oszczędnościach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Gdyby rząd nie odebrał koncesji Gdańsk Transport Company, budowa odcinka autostrady A1 rozpoczęłaby się już trzy miesiące temu. I byłaby tańsza o co najmniej 373 mln zł.

GTC straciła koncesję, bo rząd uznał, że jest w stanie taniej wybudować 62 kilometry autostrady między Grudziądzem a Toruniem. W dokumencie przewidziano stawkę 7,4 mln euro za kilometr - przypomniała "Rzeczpospolita".

Rząd Kazimierza Marcinkiewicza argumentował, że jest w stanie tę inwestycję zrealizować za ok. 5 - 6 mln euro. Wówczas, czyli na początku 2006 roku, było to możliwe. - Obecnie trzeba się liczyć z tym, że za 1 km drogi trzeba będzie zapłacić ok. 9 - 10 mln euro - mówi Adrian Furgalski, ekspert ds. transportu. To skutek gwałtownego wzrostu cen materiałów, robocizny, a także marż firm budowlanych.

Resort nie mógł jednak rozpocząć prac, bo nie był w stanie zebrać wszelkich dokumentów, zezwoleń, decyzji. Nie udało mu się to zresztą do dzisiaj. W dodatku pod koniec maja GTC odwołało się od decyzji ministra transportu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. - Termin rozprawy jeszcze nie został wyznaczony, spodziewamy się, że pierwsza odbędzie w październiku lub listopadzie - mówi "Rzeczpospolitej" Aleksander Kozłowski, członek zarządu GTC. Cała procedura potrwa nawet do 2009 roku.

Sąd może zdecydować wtedy, że sporna koncesja nie wygasła, i przywrócić firmę do budowy odcinka. Nie ma jednak szans na to, aby GTC podjęło się budowy za wcześniej ustaloną stawkę. - Umowa, która przewidywała realizację inwestycji za 7,4 mln euro, nie została podpisana. Nie wyobrażam sobie budowy za taką cenę w obecnych warunkach, wartość kontraktu musiałaby więc być od nowa negocjowana - twierdzi Aleksander Kozłowski.

Nawet jeśli sąd nie uzna racji GTC, budżet państwa i tak straci. Spółka będzie się mogła bowiem ubiegać o odszkodowanie, które przez ekspertów szacowane jest na kwotę od 30 do 300 mln euro - czytamy w "Rz".

Niezależnie od wyniku rozprawy budowa odcinka A1 będzie opóźniona. Tymczasem na ukończenie tej autostrady czekają nie tylko piłkarscy kibice, którzy mają ściągnąć nad Wisłę przy okazji Euro 2012, ale przede wszystkim biznes. A1 będzie jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych kraju.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Straty na drogowych oszczędnościach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!