PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Strabag chce budować drogi o 50-letniej trwałości

Autor: wnp.pl (TE)
28-01-2014 11:07

Jednostka badawczo-rozwojowa TPA koncernu Strabag w Polsce opracowała koncepcję technologii budowy konstrukcji nawierzchni długowiecznej, która będzie mogła być stosowana przy budowie polskich dróg. Ma ona zapewnić wydłużenie żywotności nawierzchni asfaltowych z 20 do 50 lat - podał Strabag.

Jak podkreśliła spółka, opracowana technologia znacząco zmniejszy nakłady finansowe na remonty i wpłynie na zmniejszenie kosztów społecznych. Technologia przewiduje zastosowanie w dolnej warstwie konstrukcji specjalnego asfaltu o zwiększonej elastyczności, odporności na zmęczenie oraz starzenie.
- Nowa formuła będzie mogła być wykorzystywana przy realizacji między innymi kontraktów typu „Projektuj i buduj”, które doświadczonym wykonawcom otwierają furtkę do wdrażania innowacyjnych rozwiązań i technologii - podał Strabag.

- Nowa koncepcja wydłuży żywotność dróg bez konieczności przeprowadzania poważnych głębokich napraw konstrukcji. W nawierzchni tej potrzebne będzie jedynie okresowe odnawianie powierzchni związane z uszkodzeniami warstwy ścieralnej - dodał.

Spółka wskazała, że w przypadku budowy tradycyjnej konstrukcji nawierzchni asfaltowej, której trwałość powinna być zapewniona poprzez 20 lat, najniższa warstwa konstrukcji asfaltowej - tzw. podbudowa - jest warstwą najgrubszą i zbudowaną z materiałów grubszych, sztywniejszych niż warstwy leżące wyżej, warstwa ścieralna czy wiążąca.

- Jednakże to warstwa podbudowy jest decydującym elementem konstrukcji zapewniającym jej trwałość, w niej bowiem powstają największe naprężenia generowane przez pojazdy i to właśnie tam rozpoczyna się degradacja nawierzchni. W przeciwieństwie do nawierzchni tradycyjnej projekt nawierzchni długowiecznej zakłada budowę elastycznej, mniej sztywnej, ale wysoko odpornej na zmęczenie od cyklicznego obciążenia ruchem warstwy podbudowy - napisano w komunikacie.

Dodano, że właśnie poprzez taką modyfikację podbudowy, kilkakrotnie wzrasta trwałość całej konstrukcji. Do warstwy pośredniej, wiążącej, stosuje się zaś materiał odporny na koleinowanie: mieszanki asfaltowe z wysokim modułem sztywności, od niedawna stosowane przy budowie autostrad.

- Nowatorskie rozwiązanie opracowane przez TPA zakłada dobór odpowiednich materiałów do odpowiedniej warstwy tak, aby każda z nich w sposób optymalny pełniła swoją funkcję. Przy warstwie wiążącej, która jest warstwą „nośną” konstrukcji, kładziony jest nacisk na to by charakteryzowała się ona wysoką sztywnością i odpornością na spękania niskotemperaturowe. W warstwie podbudowy, czyli tzw. warstwie antyzmęczeniowej, zastosowana będzie mieszanka elastyczna i odporna na działanie powtarzających się obciążeń - podsumowano.

KOMENTARZE (10)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 585 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP