Stolica się rozpędzi, ale najpierw postoi

Stolica się rozpędzi, ale najpierw postoi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na ten rok urzędnicy warszawscy zaplanowali ponad 200 uciążliwych inwestycji. Warszawiaków czekają więc tasiemcowe korki. Stać będą z powodu budowy obwodnicy, metra, wymiany rur i remontów dziurawych ulic. Taka jest cena za boom inwestycyjny.

Dziurawe zakorkowane drogi, linia metra krótsza niż w Baku w Azejberdżanie i zamknięty Terminal 2 na Okęciu - tak wygląda Warszawa na początku 2008 roku. Czy można to zmienić? Podobno tak. Już za kilka miesięcy stolica ma być wielkim placem budowy - tak obiecują miejscy i rządowi urzędnicy - pisze "Rzeczpospolita".

Koordynator miejskich inwestycji Wiesław Witek kończy właśnie opracowanie harmonogramu uciążliwych inwestycji. Do rozwikłania ma zagadkę: jak skoordynować prace, zminimalizować korki i uniknąć rozkopywania świeżo wyremontowanej ulicy. Jak wyliczył po zebraniu danych od siedmiu największych inwestorów, tych uciążliwych dla ruchu robót będzie w tym roku aż 204 (nie licząc tych mniejszych dzielnicowych). A to oznacza korki.

Projekty organizacji ruchu będzie zatwierdzał miejski inżynier Janusz Galas. Według niego, zatory na ulicach urosną, i to bardzo. Powód – kumulacja inwestycji, która wynika z wieloletnich zaniedbań. Zdaniem Galasa, jedynym rozwiązaniem może być przesiadka z samochodu do komunikacji miejskiej, np. tramwaju.

Władze miasta chcą wydać w tym roku na inwestycje 2,6 mld zł (dla porównania: w 2004 roku było to 960 mln zł).

Do tego dochodzą wielomiliardowe wydatki deklarowane przez inwestorów rządowych, np. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce przeznaczyć na Warszawę i okolice ok. 4 mld zł.

W tym roku ratusz chce dociągnąć pierwszą linię metra do ostatniej stacji na Młocinach. W ten sposób w połowie roku odkorkuje się w końcu ul. Kasprowicza i skończy trwająca od 25 lat budowa pierwszej linii (to stanowi wstydliwy rekord świata).

Gros wydatków będą jednak stanowiły wydatki na drogi.

- Korki są nie do uniknięcia, ale nie można już zwlekać - ocenia Michał Suliborski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. - Dla Warszawy najważniejsze powinny być inwestycje drogowe dwóch typów. Po pierwsze, wyburzenie i odbudowa rozsypujących się wiaduktów, np. na Powązkowskiej. Po drugie, trasy obwodowe, czyli np. praski odcinek obwodnicy centrum – ocenia.

Szefowa Zarządu Dróg Miejskich Anna Piotrowska zapowiadała w listopadzie ubiegłego roku, że do końca 2008 roku chce wydać na inwestycje rekordową kwotę 1 mld zł.

W czasie planowania budżetu ta kwota stopniała już po cichu do 700 mln zł (drogowcy chcą przełożyć na 2009 rok rozpoczęcie budowy praskiej obwodnicy), ale to i tak rekord. ZDM obiecuje m.in. rozpoczęcie budowy dwóch mostów, ul. Nowolazurowej i al. Rzeczypospolitej (tegoroczne inwestycje na mapce).

Największe korki mogą spowodować: przebudowa skrzyżowania Al. Jerozolimskich z Łopuszańską, remont zatkanej Marynarskiej między Rzymowskiego i Taśmową i drugi etap remontu Puławskiej na Mokotowie.Inwestycje w Warszawie ma też w końcu zacząć rządowa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wiosną ruszy budowa wartego 2,1 mld zł przedłużenia Trasy AK przez Bemowo, czyli łącznika z autostradą A2. Z powodu tej inwestycji gigantyczny korek sparaliżuje al. Prymasa Tysiąclecia. Powód – budowa największego w Polsce węzła drogowego w sąsiedztwie Fortu Bema.

- Czasami myślę, że wolałbym już pójść na emeryturę i nie oglądać tego horroru. Mam jednak problem: jestem na to jeszcze za młody - przyznał w rozmowie z "Rz" szef GDDKiA na Mazowszu Wojciech Dąbrowski.

Zapowiada on jeszcze rozpoczęcie budowy fragmentu południowej obwodnicy w sąsiedztwie lotniska Okęcie i ekspresowej wylotówki na Kraków i Katowice, ale na dotrzymanie tych obietnic nie ma dużych szans z powodu kiepskiego tempa przygotowań, np. niewykupionych gruntów.

Pewne utrudnienia mogą spowodować prace na drogach dojazdowych do Okęcia. Rozbudowa lotniska jest jednak prowadzona tak nieprofesjonalnie, że nawet nie wiadomo, kiedy zostaną one przeprowadzone.

Nerwy kierowców wystawi także na próbę Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, którego szefowie przypomnieli sobie o konieczności inwestowania w rury.

Najgorzej dla kierowców zapowiada się wart ponad 7 mln zł drugi etap budowy kanału deszczowego pod Połczyńską - na zapchanej jezdni w stronę Poznania. Już pierwszy odbywał się w żółwim tempie, a teraz będzie jeszcze gorzej: inwestycja potrwa aż dwa lata.

Uciążliwe dla ruchu mogą być też prace na Wybrzeżu Szczecińskim, Czecha i Marymonckiej. Zdaniem rzeczniczki MPWiK Joanny Korzeniewskiej, wodociągowcy spróbują ograniczyć utrudnienia, ale nie da się ich uniknąć.Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej zaplanowało też przebudowę sieci ciepłowniczej pod ul. Świętokrzyską w pobliżu ul. Kopernika. Za rok mają tam rozpocząć się prace związane z budową drugiej linii metra. - Żeby uniknąć kolizji, musimy uporać się z pracami w najbliższe wakacje - mówi rzeczniczka SPEC Monika Mazurkiewicz.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stolica się rozpędzi, ale najpierw postoi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!