PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spór na budowie A4 - kto jest winien?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
26-02-2011 09:09
Spór na budowie A4 - kto jest winien?

W konflikcie pomiędzy GDDKiA a polsko-macedońskim konsorcjum, które zostało wykluczone z budowy odcinka autostrady A4, wina leży po obu stronach. Wykonawcy, który złożył nierealną finansowo ofertę, oraz zamawiającego, zobowiązanego prawem zamówień publicznych do zaakceptowania najtańszej propozycji w przetargu - oceniają eksperci, z którymi rozmawiał portal wnp.pl.

Konflikt pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum NDI i SB Granit trwa od ponad dwóch tygodni. Wykonawca blisko 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce chciał odstąpić od umowy, tłumacząc się zaległościami finansowymi ze strony GDDKiA. Konsorcjum przyznało się również do opóźnień w realizacji zlecenia, ale w opinii jego przedstawicieli, nie wynikały one z winy wykonawcy, lecz m.in. warunków atmosferycznych czy prac archeologicznych na placu budowy.
Tymczasem w ostatnią środę GDDKiA poinformowała o rozwiązaniu kontraktu z winy wykonawcy ze względu na wielomiesięczne opóźnienia w jego realizacji, oraz zamiarze nałożenia 62 mln zł kary umownej. Konsorcjum - zdaniem GDDKiA - wykonało do tej pory roboty za 87 mln zł, przy harmonogramie, który zakładał prace za 271 mln zł. Generalna Dyrekcja twierdzi również, że uregulowała wszystkie należności na rzecz wykonawcy za zrealizowane zadania. (Czytaj więcej: Konsorcjum wykluczone z budowy A4: nie zapłacono nam za część prac)

- Prawdopodobnie problem leży po obu stronach. Z całą pewnością konsorcjum miało opóźnienia na budowie. Ale z drugiej strony, wykonawca najpewniej wykorzystał to, że GDDKiA nie płaciła mu zgodnie z terminami, które przewidywała umowa. Dlatego konsorcjum zerwało umowę wiedząc, że będzie miało kłopoty z realizacją inwestycji. W tej sytuacji sprawa najprawdopodobniej wyląduje w sądzie - powiedział prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Wojciech Malusi.

Umowę na budowę odcinka A4 NDI i SB Granit podpisały w lutym ubiegłego roku. Wartość kontraktu wynosiła 622,5 mln zł, wobec ok. 1,3 mld zł, które zamawiający chciał przeznaczyć na inwestycję.

- To wielki błąd obowiązujących w Polsce przepisów. Idiotyczne zapisy dotyczące prawa zamówień publicznych powodują, że główną rolę przy wyborze wykonawcy odgrywa cena, a nie doświadczenie na polskim rynku i zgromadzony na nim potencjał wykonawczy - podkreślił Malusi.

Jego zdaniem, krokiem w dobrą stronę jest nowelizacja prawa zamówień publicznych, która dotyczy wykluczania z przetargów nierzetelnych wykonawców. (Czytaj więcej: Nierzetelny wykonawca zostanie wykluczony z zamówień publicznych)

KOMENTARZE (9)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP