Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spada rentowność w budownictwie drogowym

Autor: wnp.pl (TE)
07-06-2011 05:19
Spada rentowność w budownictwie drogowym

W 2010 r. co druga firma budowlana działająca w segmencie drogowym odczuła spadek rentowności.

To jeden z wniosków, jakie przynosi analiza opracowana przez firmę doradczą Arcata Partners, we współpracy z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa i firmami drogowo-mostowymi.
- O ile zmiany wielkości rynku robót drogowych nie budzą wśród większości firm niepokoju, to inaczej wygląda sytuacja dotycząca cen, a zatem i rentowności zawieranych kontraktów - połowa firm oceniła, że rentowności te pogorszyły się. Zauważmy też, że poglądy dotyczące roku 2010 są najbardziej pesymistyczne od 7 lat - czytamy w raporcie.

- Stąd też syntetyczny miernik koniunktury - biorący pod uwagę zarówno zmiany wielkości rynku, jak i tendencje cenowe - osiągnął w roku 2010 poziom już znacząco ujemny - czytamy również.

Autorzy analizy przypomnieli, że szczyt koniunktury miał miejsce w 2006 r., a w 2008 r. spadł już poniżej zera, pomimo dynamicznego wzrostu wartości rynku robót drogowych.

- Przyczyną tego spadku była pogarszająca się rentowność kontraktów. W kolejnym roku 2009 spadek był nieznaczny, gdyż spadek cen został zrekompensowany wzrostem rynku, ale w roku 2010, przy niewielkim już wzroście rynku, pogorszenie cen spowodowało spadek wskaźnika koniunktury do minus 20 punktów - napisano w raporcie.

Podkreślono, że nakłady na drogi krajowe wzrosły w 2010 r. o nieco ponad 8 proc. i w podobnym tempie, również o ponad 8 proc., wzrosły nakłady na drogi samorządowe. Natomiast zmalały (o 14 proc.) nakłady na drogi powstające w związku z budownictwem kubaturowym.

- Jeśli uwzględnić ponadto zmiany cen materiałów do budowy dróg to nie powinien dziwić tylko niewielki wzrost ilościowy wykonanych robót drogowych. Przy tym jako miarę ilościową rynku zastosowano ilość wbudowanych mas bitumicznych, której wzrost w roku 2010 oszacowano na 1,5 proc. - wskazano.

Autorzy raportu szacują całkowite nakłady na drogi w 2011 r. na 37 mld zł, z tego na drogi krajowe przypadnie około 25 mld zł (zarówno nakłady GDDKiA, jak i koncesjonariuszy). Prognoza na kolejne lata przewiduje spadek nakładów, przy jednoczesnej znaczącej zmianie ich struktury; mniej funduszy będzie trafiać na drogi krajowe i autostrady.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP