PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Słynny most na A1 do otwarcia w najbliższych dniach

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
08-05-2014 12:12
Słynny most na A1 do otwarcia w najbliższych dniach

Próby obciążeniowe na moście w Mszanie w marcu 2014 r.

Fot. (mat. pras. GDDKiA )

Jeszcze w maju może zostać oddany do ruchu most na autostradzie A1 w Mszanie, co umożliwi oddanie do użytku całego odcinka trasy z okolic Rybnika do granicy z Czechami - wynika z informacji przekazanych przez Elżbietę Bieńkowską, wicepremier oraz minister infrastruktury i rozwoju, a także Ewę Tomalę-Borucką, szefową GDDKiA.

- Na dniach, może w ciągu kilkunastu dni otworzymy słynny most na autostradzie A1 w Mszanie - powiedziała Bieńkowska w czwartek w Katowicach podczas obrad Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Tomala-Borucka doprecyzowała, że czwartek i piątek będą się jeszcze odbywać próbne obciążenia mostu, od wyniku których zależy wydanie pozwolenia na użytkowanie obiektu.

- Myślimy, że w ciągu kilkunastu dni, może 2-3 tygodni udrożnimy ten odcinek A1 - stwierdziła szefowa GDDKiA.

Budowa mostu w Mszanie, oznaczonego symbolem MA532, według pierwotnych planów - tak, jak i całej autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki (z okolic Rybnika do granicy Czechami) - miała zakończyć się w sierpniu 2010 r.

Odcinek autostrady mógł dotychczas zostać tylko częściowo udostępniony kierowcom. W przypadku pozostałego fragmentu trasy nie jest to możliwe właśnie z powodu pechowego mostu, który pozostał jedynym elementem inwestycji do zrealizowania.

Budowa A1 ze Świerklan do Gorzyczek trwa już od 2007 r. Pod koniec 2009 r. GDDKiA zerwała kontrakt z generalnym wykonawcą - Alpine Bau, jako powód niewielkie zaawansowanie robót. Austriacka wróciła jednak na budowę dzięki wygranej w przetargu na dokończenie inwestycji.

Niemniej już wtedy spółka była w trakcie sporu z GDDKiA, który dotyczył właśnie kłopotliwego mostu w Mszanie. Zdaniem Alpine Bau, projekt przeprawy jest wadliwy, co uniemożliwia wykonanie prac zgodnie ze sztuką budowlaną.

Jednocześnie spółka postanowiła pójść do sądu, aby domagać się miliarda złotych odszkodowania za wyrzucenie z budowy. Pomimo sporu, w którym dochodziło do wielu zwrotów, prace na moście postępowały i miały zakończyć się w sierpniu 2013 r.

Jednak finalnie w maju 2013 r. Alpine Bau postanowiło ostatecznie zerwać kontrakt z GDDKiA, jako powód podając brak konstruktywnej współpracy z Dyrekcją, także w zakresie zakończenia budowy mostu. Również GDDKiA zerwała umowę z Alpine Bau i wyegzekwowała z tego tytułu gwarancję bankową.

W czerwcu 2013 r. austriacki koncern złożył wniosek o upadłość, a w Polsce Alpine Bau zeszło ze wszystkich inwestycji realizowanych dla GDDKiA.

Pod koniec czerwca 2013 r. GDDKiA podpisała z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor kontrakt na dokończenie mostu w Mszanie. Wartość tego zlecenia opiewała na 55,41 mln zł brutto. Pod koniec marca 2014 r. Dyrekcja poinformowała o zakończeniu programu naprawczego mostu.

Również ze spółką Intercor w październiku 2013 r. GDDKiA zawarła warty 49,77 mln zł brutto kontrakt na dokończenie reszty prac związanych z budową odcinka A1 Świerklany - Gorzyczki.

Tomasz Elżbieciak

KOMENTARZE (20)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 196 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP