Śląskie. Przetarg PLK za 1 mld zł na linię Chorzów – Nakło Śląskie

Śląskie. Przetarg PLK za 1 mld zł na linię Chorzów – Nakło Śląskie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Oszacowany na blisko 1 mld zł przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac na liczącym ok. 23 km odcinku linii kolejowej 131 między Chorzowem Batorym, a Nakłem Śląskim (koło Tarnowskich Gór) prowadzi zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

  • Odcinek Chorzów - Nakło Śląskie to jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.
  • Zgodnie z planami mają tamtędy jeździć też pociągi do odbudowanej w perspektywie 2022 r. linii nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie, która utworzy kolejowe połączenie centrum metropolii z lotniskiem Katowice.
  • Jak wynika z dokumentacji przetargowej dla odcinka Chorzów Batory - Nakło Śląskie, opublikowanej na tzw. platformie zakupowej PLK, prace oszacowane na 966,5 mln zł bez VAT mają tam doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.

Odcinek Chorzów - Nakło Śląskie to również początkowy fragment tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni. Równolegle PLK ogłosiły trzy przetargi na prace dla kolejnych odcinków tej ważnej w skali kraju linii: Nakło Śląskie - Kalina (w pobliżu Herb), Kalina - Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice.

Łączna szacunkowa wartość czterech przetargów to ok. 3,8 mld zł. Wszystkie są elementami unijnego projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo", który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach i poszczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe (np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim).

Teraz, jak wynika z dokumentacji przetargowej dla odcinka Chorzów Batory - Nakło Śląskie, opublikowanej na tzw. platformie zakupowej PLK, prace oszacowane na 966,5 mln zł bez VAT mają tam doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.

Oznacza to m.in., że na większości odcinków kompleksowo wymieniona zostanie nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi w ostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana będzie geometria linii, przebudowane zostaną rozjazdy, wyremontowanych lub zbudowanych na nowo zostanie szereg obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowane będą nowe urządzenia sterowania.

Perony przebudowywanego odcinka zyskają nowe nawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowa zapewniona zostanie rezerwa miejsca pod nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazd jednopoziomowy w ciągu tej ulicy zastąpią: nowy wiadukt nad torami wykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechoty oraz przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu).

W ramach zamówienia zmieniony też zostanie układ torowy stacji Bytom; na głównym dworcu w tym mieście oczyszczona i zabezpieczona zostanie konstrukcja efektownej hali dworcowej - wraz z wymianą jej poszycia. Na przystanku Bytom Północny perony zostaną przesunięte o ok. 700 metrów - w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

Wyłoniony w przetargu wykonawca przeprowadzi badania, opracuje pełną dokumentację, pozyska pozwolenia i wykona roboty w terenie. Termin składania ofert PLK ustaliły na 7 lutego br. Całość realizacji zadania w formule "projektuj i buduj" ustalono na 52 miesiące, co oznacza, że przy podpisaniu umowy do końca sierpnia br. prace powinny zakończyć się w 2022 r.

W IV kw. 2022 r. zarządca kolejowej infrastruktury przewiduje też zakończenie robót budowlanych przy odbudowie linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie (ich początek planowany jest na IV kw. 2019 r. W grudniu ub. roku PLK wyłoniły najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie tego przedsięwzięcia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Śląskie. Przetarg PLK za 1 mld zł na linię Chorzów – Nakło Śląskie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!