Śląskie. PLK: w tym roku ok. 180 mln zł na remont torów

Śląskie. PLK: w tym roku ok. 180 mln zł na remont torów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ok. 180 mln zł wyda w tym roku na remonty torów w woj. śląskim zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Ponieważ projekty pod kątem obecnych środków unijnych są jeszcze przygotowywane, większość prac pokryją środki budżetowe.

Jak poinformował podczas piątkowej konferencji prasowej w Katowicach dyrektor regionu śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PLK Janusz Pasierb, z nieco ponad 180 mln zł tegorocznych środków na modernizację tamtejszej infrastruktury kolejowej, projekty realizowane ze środków budżetowych pochłoną ok. 165 mln zł.

To łącznie kilkanaście inwestycji. Największa z nich to dokończenie trwającej od ub. roku modernizacji towarowego szlaku nr 169 Tychy-Orzesze Jaśkowice (w ub. roku miała kosztować ok. 50 mln zł, w tym roku ok. 37 mln zł). Jednotorowa zelektryfikowana linia jest ważna dla transportu z i do Rybnickiego Okręgu Węglowego - jeżdżą nią m.in. ciężkie składy obsługujące kopalnie, hutę i elektrownię.

Ze środków budżetowych kontynuowane mają być m.in. zadania wieloletnie na linii 131, czyli magistrali węglowej (na odcinku Tarnowskie Góry-Kalety), na linii 61 na odcinku Koniecpol - Częstochowa Stradom (trwa tam przetarg obejmujący m.in. przebudowę jednego mostu, peronów i wiat na jednej stacji i kilku przystankach) czy też prace na linii nr 62 Sosnowiec - Tunel.

Do połowy roku dokończony ma zostać projekt w Gliwicach - wspólna z PKP SA inwestycja obejmująca dworzec i stację kolejową (w części PLK w tym roku za ok. 18 mln zł). Planowane są również prace na południowo-wschodniej obwodnicy kolejowej Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego oraz roboty na linii E59, na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Chałupki (linia nr 151).

Tegoroczne projekty współfinansowane środkami unijnymi będą kosztowały łącznie ok. 15 mln zł. Chodzi przede wszystkim o ostatnie prace na rewitalizowanej ze środków UE linii nr 158 Rybnik - Chałupki. Choć w styczniu br. PLK informowały, że wykonawca z opóźnieniem zakończył zasadnicze roboty - pozostały jeszcze drobniejsze ich elementy związane ze sterowaniem ruchem kolejowym czy trakcją elektryczną. Obecnie ruch tam jest prowadzony - z ograniczeniami.

Drugi projekt współfinansowany ze środków unijnych to wykonanie dokumentacji projektowej modernizacji południowej części linii E65.

W zasadzie wszystkie duże przygotowywane dla woj. śląskiego projekty finansowane z nowych środków UE są na etapie studiów wykonalności. Największym z nich będzie właśnie modernizacja odcinków linii kolejowej E65 o długości ok. 85 km między Będzinem, a granicą państwa w Zebrzydowicach - o łącznej wartości przekraczającej 4 mld zł. Projekt ten zgłoszono już do finansowania w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Conecting People Facility) CEF 2014-2020.

Projekt ten zakłada na odcinku przebiegającym przez aglomerację katowicką separację ruchu aglomeracyjnego od towarowego. Dobudowane mają być nowe tory, rozbudowane stacje, powstać mają też dwa nowe przystanki. Obecnie trwają przetargi ograniczone na wykonanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń.

Jak przekazał w piątek Pasierb, dla części tego zadania PLK ma już decyzje środowiskowe i jest w trakcie uzyskiwania decyzji lokalizacyjnych. Projektowanie ma trwać przez cały 2017 r., ogłoszenie postępowań przetargowych na wykonawców (w oparciu o dokumentację zamawiającego) planowane jest na początek 2018 r. Realizacja zakładana jest do końca 2023 r.

Dla niewyremontowanego dotąd odcinka innej kluczowej przebiegającej przez region linii E30 (między Katowicami a Sosnowcem Jęzorem) trwają opracowania przedprojektowe i - według przedstawiciela PLK - trudno na razie mówić o terminach. Będą one wiązały się z wariantami realizacji określonymi w opracowywanych obecnie studiach wykonalności.

Władze PLK deklarują też, że czekają na inicjatywę strony samorządowej odnośnie remontów linii kolejowych przewidzianych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Województwo zaplanowało w nim przeznaczyć blisko 93 mln euro na remonty co najmniej 70 km linii kolejowych.

"Czekamy tu, jak samorządy wskażą nam dalsze działania. W momencie kiedy będziemy mieli przygotowane tzw. fiszki projektowe i określone dokładnie zakresy finansowe, wtedy będziemy mogli mówić o jakimś konkretnym doprecyzowaniu" - wyjaśnił dyrektor regionu śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PLK.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Śląskie. PLK: w tym roku ok. 180 mln zł na remont torów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!