Łącznie 29 wniosków o wartości 3,5 mld zł złożono w drugim i planowo ostatnim naborze projektów unijnych związanych z budową i remontem dróg wojewódzkich w woj. śląskim. Pula środków do podziału wynosi 588 mln zł; łączna wartość wniosków o dofinansowanie to 2,9 mld zł.
W Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 znajduje się najwięcej środków spośród programów regionalnych w Polsce - 3,477 mld euro. Wynegocjowane w tym programie fundusze na rozbudowę i modernizację dróg w regionie to łącznie ok. 360 mln euro.
Dofinansowanie mogą otrzymać jedynie przedsięwzięcia zawarte na listach planów rozbudowy dróg tego typu oraz kolei w regionie. Plany te zarząd woj. śląskiego przyjął w lipcu ub. roku - jako dokumenty wdrożeniowe do przyjętej w ub. roku przez sejmik Strategii Rozwoju Systemu Transportu Woj. Śląskiego.
Ogłaszając obecny nabór urząd marszałkowski wziął pod uwagę, że lista inwestycji, które mogą stanąć do konkursu, obejmuje ponad 30 pozycji, a łączna wartość wnioskowanego dofinansowania mogłaby sięgnąć 4 mld zł. W tym kontekście wprowadził zasadę, że wnioskowane wsparcie dla jednego projektu nie może przekraczać 25 proc. alokacji konkursu, czyli kwoty ok. 147 mln zł.
W piątek biuro prasowe urzędu marszałkowskiego przypomniało, że takie rozwiązanie otwiera możliwość dofinansowania większej liczby projektów. Powinno też pomóc w uniknięciu potencjalnego zagrożenia dla realizacji tzw. wskaźników dla tego typu projektów.
Zgodnie z obowiązującymi wskaźnikami realizacji tej części śląskiego RPO, do końca 2018 r. zakończone powinny zostać projekty, które zagwarantują 25,5 km nowych dróg, a do końca 2023 r. - prawie 60 km. "W przypadku nieosiągnięcia tego celu konsekwencją może być strata 6 proc. alokacji stanowiącej rezerwę wykonania" - zaznaczyli urzędnicy marszałka.
Jednocześnie na początku grudnia br. zarząd województwa, odpowiadając na sugestie samorządowców, dopuścił możliwość etapowania projektów. Chodzi o możliwość takiego ich podziału, aby do konkursu mogły stanąć części większych przedsięwzięć, które wcześniej nie mieściły się we wprowadzonym limicie dofinansowania.
Odpowiednio zaktualizowano też Plan Rozbudowy Dróg Wojewódzkich. W przypadku budowy Drogi Głównej Południowej na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 935 w Rydułtowach do połączenia z ul. Wodzisławską i węzłem A1 w Mszanie (pierwotna wartość 900 mln zł, przy zakładanym dofinansowaniu z RPO 765 mln zł) - projekt podzielono na trzy etapy.
Dla I etapu budowy Drogowej Trasy Średnicowej Wschód, który zakładał powstanie tej trasy między węzłem Lwowska w Katowicach-Szopienicach, a węzłem Jęzor na S1 w Sosnowcu (pierwotnie za 300 mln zł, przy wsparciu 255 mln zł) - dokonano podziału projektu na dwa etapy.
W przypadku II etapu budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Rybnik (projekt za 30 mln zł, przy dofinansowaniu 10 mln zł) powrócono do pierwotnego projektu i dodano jako beneficjenta miasto Żory.
Budowę Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe (297,5 mln zł przy wsparciu z RPO 252,9 mln zł) podzielono na dwa etapy, a projekt budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku od włączenia do drogi nr 45 w do granicy Rybnika (za 790 mln zł; 671,3 mln zł z RPO) ograniczono do obwodnicy Raciborza.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Śląskie: 29 projektów drogowych stara się o 588 mln zł z RPO