Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Śląscy radni za dalszą budową dachu Stadionu Śląskiego

Autor: PAP
25-03-2013 18:40

Uchwałę w sprawie kontynuacji budowy dachu Stadionu Śląskiego przyjęli w poniedziałek radni sejmiku woj. śląskiego. Wcześniej za przyjęciem uchwały opowiedziała się sejmikowa komisja sportu, turystyki i rekreacji.

Podczas poniedziałkowej sesji sejmiku za uchwałą w tej sprawie zagłosowało 19 radnych, 9 wstrzymało się od głosu.
Jak mówiła w poniedziałek przewodnicząca komisji sportu, turystyki i rekreacji Ewa Lewandowska, komisja już wcześniej rekomendowała marszałkowi kontynuację budowy w pełnym zakresie - po odpowiednim przeprojektowaniu. "Ten zakres robót okazał się najtańszy, a zatem uznaliśmy, że najbardziej racjonalny. Najtańszy to wcale nie oznacza, że tani, bo będzie on wymagał na dzień dzisiejszy zaangażowania kolejnych ok. 120 mln zł, w procesie wieloletnim" - wskazała Lewandowska.

W połowie marca zasiadający w komisji sportu radni zapoznali się z szacunkami kosztów przy różnych możliwych decyzjach w sprawie przerwanej budowy stadionu - budowie według zmienionego projektu, dokończeniu obiektu bez dachu lub zupełnym zaniechaniu inwestycji.

Według informacji dyrektora biura ds. modernizacji Stadionu Śląskiego w urzędzie marszałkowskim, Marka Sachsa, kontynuacja budowy zadaszenia może kosztować 128,7 mln zł, co po odjęciu pozostających do dyspozycji w ramach obecnego kosztorysu ok. 7,3 mln zł daje 121,4 mln zł. Dalsze prowadzenie inwestycji bez dachu wiązałoby się z wydatkami rzędu 218,2 mln zł (czyli dodatkowo 196,8 mln zł), a przerwanie budowy - z kosztem 180,8 mln zł (159,4 mln zł).

Zasadnicze prace przy przebudowie Stadionu Śląskiego wstrzymano w lipcu 2011 r. Tuż przed zakończeniem trwającego wówczas od 12 dni podnoszenia linowej konstrukcji dachu pękły dwa z 40 zastosowanych w konstrukcji "krokodyli" - uchwytów łączących liny promieniowe dachu z jego wewnętrznym pierścieniem rozciąganym.

Według ekspertyzy zamówionej przez władze regionu w Instytucie Techniki Budowlanej, bezpośrednią przyczyną katastrofy były błędy w wykonaniu uchwytów, a przyczynami pośrednimi - m.in. nierównomierne podnoszenie konstrukcji i uchybienia montażowe. Według późniejszego raportu specjalistów m.in. z Politechniki Gdańskiej, w związku m.in. z okresem przejściowym wdrażania unijnych norm budowlanych niemieccy projektanci zaproponowali konstrukcję według tzw. przeciętnych norm. Eksperci uznali, że nie jest to formalny błąd, a sam projekt może zostać poprawiony, by spełnił współczynniki bezpieczeństwa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 007 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP