W porcie lotniczym Katowice rozpoczyna się przebudowa dawnej drogi startowej w drogę kołowania - podały władze lotniska i wykonawca. Prace, które potrwają do stycznia 2018 r., będą elementem dostosowania lotniskowej infrastruktury do kategorii II operacji lotniczych.
Warte 40,6 mln zł brutto prace - poza częścią lotniskowo-drogową - obejmą roboty kanalizacyjne i elektryczne. Przewidziano nowe studnie ściekowe, nowe odcinki kanalizacji deszczowej i renowację istniejących. Powstanie też nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania i stanowisk postojowych oraz kanalizacja kablowa dla nowoczesnego systemu sterowania i monitoringu - podała w czwartek firma Skanska.
Piotr Adamczyk z działu marketingu katowickiego lotniska wyjaśnił, że chodzi m.in. o sprawy niezbędne do dostosowania lotniskowej infrastruktury do kategorii II operacji lotniczych. Choć bowiem często w kontekście kategorii mówi się o systemie wspomagającym lądowanie samolotów, tzw. ILS, system ten jest jedynie jednym z elementów potrzebnych do nadania lotniska określonej kategorii.
"Żebyśmy mogli wprowadzić drugą kategorię operacji lotniczych jednym z niezbędnych elementów - obok ILS - jest rozbudowane oświetlenie pola manewrowego. Co bowiem z tego, że samolot wyląduje w II kategorii operacji lotniczych, jak potem nie będzie mógł kołować. Dlatego trzeba uzbroić drogi kołowania oraz stanowiska płyt postojowych w podświetlane osie" - powiedział PAP Adamczyk. Obecnie w Katowicach osie te nie są podświetlane - są wymalowane.
Inne kwestie związane z uzyskaniem określonej kategorii operacji lotniczych wiążą się z przygotowaniem i wdrożeniem określonych przez lotnisko procedur; do operowania w określonych warunkach odpowiednio przygotowane też muszą być statki powietrzne oraz piloci.
Z infrastruktury potrzebnej do uzyskania II kategorii operacji lotniczych w Katowicach działa już oświetlenie nowej drogi startowej - z 1097 światłami oświetlenia nawigacyjnego (stara miała ok. setki takich świateł). Odpowiednio nowoczesne jest też samo urządzenie ILS - dla uzyskania wyższej kategorii wymaga jedynie przejścia odpowiedniego procesu certyfikacji.
Obecne przedsięwzięcie - prócz przekształcenia dawnej drogi startowej - obejmie uzbrojenie w elementy podświetlenia osi aktualnie używane drogi kołowania. Do zainstalowania tzw. lamp zagłębionych przystosowane są (poprzez wcześniejsze wykonanie sieci podziemnych) nowsze płyty postojowe lotniska, ukończone w 2013 r. Więcej pracy będzie na płycie przed terminalami pasażerskimi A i B, gdzie podziemną infrastrukturę trzeba będzie dopiero wykonać.
Skanska zapowiedziała, że będzie prowadziła przebudowę dawnej drogi startowej z wykorzystaniem systemów trójwymiarowych. Najpierw wykonana zostanie tzw. inwentaryzacja początkowa przy wykorzystaniu tzw. skaningu laserowego. W ten sposób powstanie tzw. chmura 3D, czyli kilka milionów punktów o współrzędnych w trzech wymiarach.
Jak wyjaśnił kierownik budowy Piotr Mazur, dzięki tej technologii sterowanie maszynami odbywało się będzie pod kontrolą komputera z wczytanym trójwymiarowym modelem wykonywanych robót. Umożliwi to dokładne i szybkie odwzorowanie obecnych elementów infrastruktury lotniska. Zastosowanie maszyn z systemem sterowania 3D np. równiarki, m.in. przyspieszy pracę i zwiększy jakość wykonywanych robót.
Wykonawca wskazuje, że głównym wyzwaniem będzie praca w ścisłym centrum lotniska - między czynnymi drogami kołowania, płaszczyznami postoju samolotów i nową drogą startową. Firma współpracuje jednak z lotniskiem od dłuższego czasu. Od początku listopada przebudowuje terminal A, czyli najstarszy funkcjonujący w porcie lotniczym Katowice. Od grudnia 2014 r. buduje też nowy terminal cargo - zmierzając obecnie do uzyskania tzw. stanu zamkniętego obiektu.
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2014 r. odprawiono tam blisko 2,7 mln podróżnych. W tym roku przewoźnicy korzystający z Katowice Airport obsługiwali 95 kierunków regularnych i czarterowych (w tym 12 nowości). Władze portu spodziewają się, że bieżący rok zamkną liczbą ok. 3 mln odprawionych pasażerów, wśród nich ok. 1,2 mln w ruchu czarterowym.
Obecnie katowickie lotnisko spełnia kategorię I operacji lotniczych, co umożliwia lądowania przy widzialności poziomej wzdłuż drogi startowej minimum 550 m i pionowej (czyli podstawie chmur) 60 m - na tzw. kierunku podstawowym, czyli od strony Siewierza. Przy niedziałającym systemie minimalna podstawa chmur do lądowań w Pyrzowicach wynosi 130 m.
Kategoria II operacji lotniczych da tam możliwość lądowań samolotów od podstawy chmur 30 m i widzialności poziomej 350 m.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Skanska rozpoczyna przebudowę dawnej drogi startowej w Pyrzowicach