PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Skanska: nadchodzą lata pełne wyzwań dla budownictwa kolejowego

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
15-03-2017 06:02 |  aktualizacja: 15-03-2017 07:37
Skanska: nadchodzą lata pełne wyzwań dla budownictwa kolejowego

Polski rynek budownictwa kolejowego jest już bardziej dojrzały i wolny od „firm-krzaków" - podkreśla Przemysław Janiszewski, dyrektor regionu kolejowego Skanski.

Ożywienie w przetargach PKP PLK jest faktem i realizacja Krajowego Programu Kolejowego nabiera rozpędu - ocenił w rozmowie z portalem wnp.pl Przemysław Janiszewski, dyrektor regionu kolejowego spółki Skanska w Polsce. Zastrzegł jednak, że pomimo wielu pozytywnych zmian rynek budownictwa szynowego będzie musiał zmierzyć się wieloma wyzwaniami.

Choć w ostatnich tygodniach rozstrzygane są przetargi na duże inwestycje, to Janiszewski przypomniał, że będą one realizowane w formule „projektuj i buduj”. Dlatego ożywienie na kolejowych placach budowy rozpocznie się dopiero w 2018 r.

Z drugiej strony, chęć nadrobienia dotychczasowych zaległości przez PKP PLK powoduje ogłaszanie dużej liczby nowych postępowań przetargowych z krótkimi terminami na złożenie ofert - standardowy czas to 40 dni.

Janiszewski podkreślił, że dla wykonawców przygotowanie w takim czasie dobrych i rzetelnych ofert jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza na zadania warte setki milionów złotych.

- Potencjał rynku wykonawczego w Polsce jest w stanie przerobić 8-10 mld zł rocznie w segmencie budownictwa kolejowego. Tymczasem w latach 2019-2021 założono inwestycje na rocznym poziomie 12-13 mld zł - zaznaczył Janiszewski.
- Będzie to bardzo duże wyzwanie dla wykonawców. MIB i PKP PLK zapowiadają jeszcze prace nad aktualizacją KPK, więc oczekujemy, że uda się nieco bardziej rozłożyć wydatki równomiernie w czasie - dodał.

W jego opinii, w szerszym dopuszczeniu nowych firm, np. chińskich, do inwestycji kolejowych nie należy postrzegać potencjalnego rozwiązania problemów z potencjałem wykonawczym.

Jak wyjaśnił, nowe firmy - niemające swojego własnego potencjału w Polsce - i tak będą musiały go pozyskać z rynku. Zatem w ten sposób nie da się automatycznie zwiększyć zasobów w segmencie budownictwa kolejowego.

Poza tym nowy podmiot na rynku musi przejść m.in. certyfikację sprzętu, co jest czasochłonne. Ponadto - w przeciwieństwie do ubiegłej perspektywy UE - przepisy dają zamawiającemu możliwość wymagania od wykonawcy realizacji kluczowych elementów kontraktu własnymi zasobami.

- Czasu na realizację Krajowego Programu Kolejowego jest coraz mniej, więc PKP PLK powinny dać wykonawcom możliwość oferowania bardziej odważnych terminów realizacji, jeśli posiadają oni do tego potencjał i doświadczenie - podkreślił.

W dalszej części artykułu m.in.:

• Pozacenowe kryteria oceny ofert w przetargach PKP PLK
• Ich skuteczność i narzędzia kontroli

• Ceny materiałów budowlanych oraz ich logistyka
• Skanska i jej plany w sektorze budownictwa kolejowego
• Stan techniczny infrastruktury kolejowej w Polsce - infografika

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


17 362 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP