Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Skąd się biorą błędy w projektach dróg?

Autor: Andrzej Gumuła
19-01-2013 13:51 |  aktualizacja: 19-01-2013 13:12

Projektowanie dróg nie jest łatwe, zważywszy, jak wiele czynników należy uwzględnić, począwszy od warunków geotechnicznych, na warunkach bezpieczeństwa ruchu skończywszy. Powoduje to, że przygotowanie inwestycji jest procesem czasochłonnym, rozciągniętym często na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt miesięcy. O błąd projektanta więc nietrudno. Jakie błędy najczęściej są popełniane? Jakie są ich przyczyny oraz jak im zapobiegać?

Błędy w dokumentacji projektowej można podzielić na merytoryczne, których skutki wystąpią na budowie, czyli dotyczące ściśle rozwiązań technicznych oraz błędy natury formalno-prawnej, które powodują, że z punktu widzenia prawa projekt jest wadliwy, ale nie będzie to miał o wpływu np. na trwałość, bezpieczeństwo czy użytkowanie inwestycji. Pierwszym błędem może być np. wadliwe zaprojektowanie warstw konstrukcji nawierzchni wynikające z niedoszacowania prognozowanego ruchu, który decyduje o obciążeniu drogi. Przykładem drugiego typu błędu jest np. przygotowanie strony tytułowej projektu budowlanego niezgodnie z przepisami rozporządzenia (np. niewskazanie nieruchomości objętych inwestycją). Może to ewentualnie skutkować wezwaniem do uzupełnienia braków we wniosku dotyczącym uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej lub otworzyć pole manewru zainteresowanym stronom do wniesienia odwołania od wydanego ZRiD-u, jeżeli zostałby wydany na podstawie wadliwie opracowanego projektu budowlanego.
Powstanie błędu w dokumentacji projektowej może być spowodowane wieloma czynnikami, wśród których są:
  • niewiedza i niewielkie doświadczenie projektanta,

  • niewłaściwe przygotowywanie do zawodu przez wyższe uczelnie techniczne,

  • brak koordynacji i komunikacji pomiędzy projektantmi wspólnie przygotowującymi wielobranżowy projekt,

  • niezrozumiałe lub błędne przepisy techniczno-budowlane,

  • brak logicznego myślenia wśród projektantów (przyjmowanie często rozwiązań typowych, które niekonieczne mogą się sprawdzić w danych warunkach projektowych),

  • częste zmiany w przepisach prawa,

  • zaniedbania na etapie weryfikacji technicznej,

  • skomputeryzowanie procesu projektowego,

  • czynnik ludzki,

  • ustawa Prawo zamówień publicznych.
Niewiedza projektantów

Niestety, poziom wiedzy projektantów nie zawsze jest odpowiedni. Wejście Polski do Wspólnoty Europejskiej wymusiło inne spojrzenie na sprawy związane z inwestycją. Kluczowa była na przykład normalizacja ustawy o wyrobach budowlanych. Do dziś spotyka się wielu projektantów, którzy nie znają pojęcia normy zharmonizowanej, nie wiedzą, że kruszywo, bariera ochronna drogowa czy też mieszanka mineralno-asfaltowa stały się wyrobami budowlanymi, co oczywiście niesie z sobą wszelkie konsekwencje. Tymczasem w specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych wciąż projektanci stosują odwoże frakcje kruszyw ocenia się obecnie na podstawie nowych zestawów sit, różniących się nie tylko wymiarem oczka, ale i kształtem.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 602 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP