Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Skąd absurdy i bariery w budownictwie?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-01-2010 14:10

Ile powinno być państwa w procesie budowlanym, aby je usprawnić i tym samym obniżyć koszty, czyje interesy ma ono chronić, jaka ma być struktura nadzoru budowlanego – to główne wątki rozpoczętej dziś konferencji „Inwestorski tor przeszkód”.

Jej organizatorem jest redakcja "The Varsaw Voice", a patronami medialnymi – miesięcznik "Nowy Przemysł" i portal wnp.pl.
Dopiero 3 grudnia 2009 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał ostateczny wyrok, w wyniku którego uprawomocniło się trzecie pozwolenie na budowę pewnego apartamentowca w Poznaniu. Od trzech lat był on bowiem wznoszony w oparciu o trzy różne decyzje. To jeden z wielu przykładów, jak istotne i dotkliwe mogą być absurdalność przepisów i nieprawidłowe postępowanie urzędów. Najbardziej frustrujące inwestorów bariery są niczym nieuzasadnione. Np. nawet drobna skarga na decyzje miejskiego konserwatora zabytków jest rozpatrywana nie przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, lecz ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Resort ten, ze względu na małą liczbę urzędników, decyzje w takich sprawach wydaje zwykle po 6 miesiącach.

- W krajach europejskich nie ma jednego modelu funkcjonowania organów nadzoru budowlanego i zasad kontroli procesów inwestycyjnych – mówiła Anna Macińska, dyrektor w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego.

Z jej informacji wynikało, że różnie określone są obowiązki i prawa uczestników procesu budowlanego, ochrony interesu publicznego i osób trzecich w procesie inwestycyjno-budowlanym, tryb postępowania, a nawet stosunek do samowoli budowlanej. W kilku krajach wymóg uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę jest jednak znacznie prostszy, niż u nas i zależy albo od powierzchni obiektu (np. we Francji – pow. 170 m kw.) lub charakteru obiektu i małego ryzyka techniczno-eksploatacyjnego (w Szkocji nie trzeba mieć pozwolenia na budowę budynków gospodarczych). Różnie jest też rozwiązana sprawa odpłatności za kontrole.

Zdaniem prof. Michała Kuleszy (Uniwersytet Warszawski), rozwój administracji postępuje w tym kierunku, że nadzór budowlany przestał być partnerem w procesie inwestycyjnym, a stał jedynie operatorem i „kontrolerem” przestrzegania przepisów prawa przez uczestników tego procesu. Dlatego całkiem realna staje się koncepcja urynkowienia nadzoru budowlanego, czyli tworzenia komercyjnych podmiotów, świadczących usługi kontrolne na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast o ład przestrzenny i koncepcje rozwoju odpowiadają politycznie władze samorządu, które opracowują miejscowe plany zagospodarowania terenu, a które z kolei wiążą m.in. nadzór budowlany w sprawowaniu kontroli nad realizacją zadania inwestycyjnego.

Jak powiedział Jerzy Kotowski z Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, „udział” państwa w procesie inwestycyjnym określany jest w istocie przez polityków, którzy opracowują i przyjmują przepisy. Nawet rządowy projekt nowelizacji Prawa budowlanego, który był konsultowany ze stroną społeczną, ostatecznie zmienili parlamentarzyści i przyjęli w kształcie zgłoszonym przez nich samych. Zdaniem Jacka Millera, partnera zarządzającego kancelarii Miiler i Partnerzy, barierą w procesach inwestycyjnych jest brak spójności przepisów oraz jednolitej wykładni procedowania prawa co sprawia, że interpretacja przepisów zależy także od „widzimisię” urzędników.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP