Sektor BPO nakręca rynek biurowy

Sektor BPO nakręca rynek biurowy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Niezwykłe szybki rozwój w Polsce nowoczesnych usług biznesowych, zwanych w skrócie BPO, przyczynił się nie tylko do ożywienia popytu na rynku nieruchomości biurowych na wynajem, ale i pojawieniu się na nim nowych trendów.

Występuje również silna interakcja. Coraz nowe inwestycje w sektorze BPO - a obecnych jest w Polsce już około 360 firm, w większości o międzynarodowym zasięgu świadczonych usług - i rosnąca liczba pracowników skłaniają deweloperów do działań wyprzedzających ten rosnący popyt.

Sprzyja temu realizowana przez władze miast strategia promocji zarówno rozwoju infrastruktury biurowej, jak i przyciągania BPO. Wszystkie te miasta, które postawiły na taką strategię i ją realizują mogą dzisiaj pochwalić się dziesiątkami centrów usług, które rozwijają się bardzo dynamicznie.

Co równie istotne, po fali inwestycji w siedmiu największych aglomeracjach polskich, występuje coraz większe zainteresowanie sektora BPO lokowaniem biznesu w mniejszych miastach, a nawet - relatywnie małych. Szukają one przede wszystkim pracowników, ale sprzyja to rozwojowi inwestycji w segmencie biur na wynajem.

Mówiono o tym podczas debaty zatytułowanej "BPO: call center to za mało - co zrobić, by stworzyć warunki do rozwoju najbardziej zaawansowanych procesów" konferencji Property Forum w Warszawie.

Boom na nowoczesne usługi

W Polsce działa już ok. 360 zagranicznych inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, obejmujących usługi typu: BPO, ITO, SSC, R&D. Według danych z kwietnia br., istniały 532 centra usług z kapitałem zagranicznym, a ponadto blisko setka z kapitałem polskim.

W 2014 roku członkowie Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) utworzyli 20 tys. nowych miejsc pracy. Łącznie zatrudniają w swoich centrach w Polsce ok. 150 tys. pracowników i prognozują, że do 2020 roku ich liczba wzrośnie do 250 tys.

Najliczniejsze zatrudnienie w centrach obsługi biznesu z kapitałem zagranicznym notuje się w Krakowie (35,7 tys.), Warszawie (27 tys.) i Wrocławiu (23,7 tys.), a w pewnym odstępie w Trójmieście (13,7 tys.), Łódzi (13,1 tys.), aglomeracji katowickiej (11,2 tys.) i Poznaniu (9 tys.). Prym wiodą centra usług w dziedzinie bankowości, usług finansowych i ubezpieczeń, przedsiębiorstw handlowych, a także z nowoczesnych technologii i telekomunikacji.

Na mapie ABSL pojawiły się też dane o pracujących w BPO (do 5 tys.) w takich miastach, jak: Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Lublin, Opole, Rzeszów, Szczecin, Toruń, ze wskazaniem na pretendentów - Białystok, Kielce, Olsztyn, Zielona Góra.

- Oczywiście, nie było takiego rozwoju rynku BPO bez odpowiednich odpowiedniej klasy zasobów ludzkich w Polsce, zarówno pod względem wykształcenia, jak i znajomości wielu języków - stwierdziła Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych PAIIZ.

Zwróciła uwagę, że dobra opinia o polskich pracownikach i warunkach działania skłania zarówno obecnych już w Polsce inwestorów z sektora do otwierania kolejnych oddziałów lub zwiększania zatrudnienia, jak jest też dobrą rekomendacją dla nowych. Istotne są też dokonujące się zmiany na rynku nowoczesnych usług.

Np. inwestorzy zagraniczni „odkrywają Polskę” dla rozwoju usług B+R, bowiem mogą korzystać z zachęt finansowych (PO Inteligentny Rozwój niemal w całości jest skierowany na te usług), dla rozwoju usług IT oraz ogólnie odchodzą od usług back office na rzecz zaawansowanych usług, włącznie z analizami finansowymi.

- Nadal też korzystamy z przewagi demograficznej wobec krajów zachodnich, bowiem studiuje u nas około 1,5 mln osób, choć występują tu i pewne zagrożenia, i nowe szanse - podkreśliła Chojnowska-Haponik.

Do pierwszych zaliczyła spadek liczby studentów (10 lat temu na uczelniach wyższych było ich ok. 2 mln), jak również występujące niedopasowanie kierunków studiów do potrzeb rynku (tylko 40 proc. absolwentów może ubiegać się o prace w sektorze BPO).

Są też nowe możliwości sprostania wymogom rosnącego rynku BPO w Polsce. Jest nim m.in. aktywizacja uczelni do przyciągania na studia obcokrajowców (przy pomocy np. unijnego programu Erazmus lub środków publicznych; w Polsce jest ok. 46 tys. takich studentów), odpowiednie profilowanie szkół średnich (w Niemczech ok. 40 proc. pracowników BPO nie ma wyższego wykształcenia), także sięganie po pracowników z grupy 55+.

Za dużą rezerwę potencjalnych pracowników dla sektora nowoczesnych usług można też uważać, mniejsze miasta, szczególnie z uczelniami wyższymi i ośrodkami naukowymi.

- Co istotne, firmy BPO znajdą tam bardziej lojalnych pracowników, bowiem mniejsza jest konkurencja na rynku pracy, a inwestor będzie szczególnie honorowany przez władze miast, bowiem będzie wiodącym na takim rynku - mówiła przedstawicielka PAIIZ.

Warunki lokalowe

W Europie Środkowo-Wschodniej w pierwszej dziesiątce miast z największym udziałem powierzchni zajmowanej przez sektor outsourcingowy aż 9 pozycji zajmują nasze ośrodki. Polska znajduje się w pierwszej trójce najlepszych lokalizacji na świecie dla usług biznesowych na rzecz klientów z innych krajów, a w jednym z rankingów najkorzystniejszych na globie miejsc do lokowania outsourcingu (Tholonsa) Kraków zajmuje 9 miejsce (najwyżej spośród aglomeracji europejskich), Warszawa - 32, a Wrocław - 65 miejsce.

- Popyt ze strony BPO na wynajem powierzchni biurowych rośnie w ostatnich latach po 15 - 20 proc., w zależności od lokalizacji - powiedział Karol Klin, regionalny kierownik ds. wynajmu Skanska Property Poland. - Niekiedy dochodzi do sytuacji, jak niedawno w Krakowie, że nim wbiliśmy łopatę pod wykopy, połowa powierzchni została już wynajęta.

Spółka nadal ma zapytania o możliwości najmu w takich miastach, jak Wrocław i Kraków, ale - jak mówił Klin - zaskoczona jest liczbą zapytań o najem w mniejszych miastach.

Zwrócił on też uwagę, że szybko rosnący popyt na wynajem biur ze strony BPO przyczynił się nie tylko do rozwoju budownictwa takich nieruchomości, ale i wprowadził szereg zmian w projektowaniu biurowców.

- Branża BPO stała się bardzo ważnym i wyróżniającym się klientem szczególnie na rynkach regionalnych - potwierdził Krzysztof Misiak, partner, kierownik Sekcji ds. Miast Regionalnych w Cushman & Wakefield. - O ile w Warszawie od dość dawna pewne standardy były oczywiste, to w innych aglomeracjach wymusili je właśnie klienci z segmentu BPO. Oczekują biur o najwyższej jakości, często z dodatkowymi wymogami wyposażenia i aranżacji wnętrz, jak i przyjaznego otoczenia.

W dyskusji ten wątek przewijał się jeszcze kilkakrotnie.

- Dzisiejsi najemcy, głównie z sektora BPO, oczekują w Polsce takich samych warunków bytowych, jakie mają w Londynie lub Berlinie i je otrzymują, bowiem nasze biurowce są wznoszone w najnowszych technologiach, a deweloperzy i nie budują inaczej - mówił Henryk Wojciechowski, dyrektor Rozwoju i Komercjalizacji, Vantage Development. - Owszem, to podraża koszt inwestycji, lecz musi się dostosować do gustów najemców i uwzględniać możliwość późniejszej sprzedaży nieruchomości.

Zwrócił on uwagę, że specyficznym oczekiwaniem najemców BPO jest możliwość dokupienia w ciągu roku - dwóch lat powierzchni, wraz z rosnącym w tempie dwucyfrowym wzrostem zatrudnienia.

Jest też druga strona medalu, tj. preferencje pracowników. Analizę w tej sprawie przygotowały niedawno firmy Skanska i JLL, pod patronatem ABSL.

- Wynika z niej m.in., że dla 65 proc. ankietowanych nowoczesne biuro sprzyjające produktywnej pracy może być języczkiem u wagi w wyborze pracodawcy - mówił Karol Klin. - Ale życzą też sobie, aby mieć ofertę „po pracy”, czyli żeby w biurowcach były np. żłobki i przedszkola, pomieszczenia dla sal fitness, ewentualnie poradnie medyczne, apteki, itp.

Poszukiwane są też budynki „ekologiczne” i inteligentne, wpisujące się w ideę inteligentnych miast.

- Ważnym kryterium wyboru biurowca jest zdobycie dla niego przez dewelopera zielonego certyfikatu - stwierdziła Kornelia Łukaszewska, manager ds. wynajmu Działu Projektów Biurowych i Hotelowych Echo Investment. - Dla niektórych firm BPO to element prowadzonej przez korporację strategii zrównoważonego rozwoju.

Przytoczyła one też niektóre dane o stawkach najmu biur klasy „A”. Najdroższe są w tzw. centralnym obszarze biznesu w Warszawie (do 23 euro/mkw.) i poza nim (11 - 18 euro), średnie stawki w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu wynoszą ok. 14 euro/mkw., nieco tańsze w Gdańsku (13 euro), a najtańsze na „rozwijających się” rynkach mniejszych miast (ok. 8 euro/mkw.).

Prognozy
Zgodzono się w dyskusji, że coraz istotniejszym kryterium lokalizacji miejsca dla BPO jest ogólny „klimat” miasta - dlatego w czołówce najbardziej pożądanych miast na świecie do działalności usługowej jest Kraków.

Mówiono też o takich zjawiskach, jak np. coraz powszechniejsze lokowanie niektórych rodzajów BPO w mniejszych miastach, z uczelniami wyższymi, ale z określonymi walorami (w postaci dobrej infrastruktury komunikacyjnej, klimatu, przyjaznej atmosfery).

- Już rzeczywistością stało się lokowanie BPO w mniejszych miastach niż aglomeracje, jak w Rzeszowie, Lublinie, Bydgoszczy, rynek deweloperów też się dostosował i są tam oferty budynków klasy A - mówiła Kornelia Łukaszewska. - Ale na listach do rozważenia lokowania BPO wyraźnie rośnie zainteresowanie takimi miastami, jak Częstochowa, Radom czy Piła.

Muszą one jednak spełnił także określone minima, w postaci lepszej oferty nieruchomości na wynajem. Dużą rolę do odegrania w tym procesie mają władze miast i samorządów.

- Jak dowodzą wcześniejsze przykłady dużych miast, wdrożenie strategii współpracy z deweloperami, aby pozyskiwać BPO, przynosi świetne efekty - mówiła Iwona Chojnowska-Haponik. - Dlatego jest to ostatni moment, aby także władze mniejszych miast zaczęły intensywniej współpracować z deweloperami, aby zaspokoić potrzeby inwestorów BPO i tworzyć zalążki takich ośrodków.

W ocenie dyskutantów, rynek nieruchomości biurowych dla BPO w dającej się prognozować perspektywie (18 miesięcy) będzie się nadal rozwijał. Ponieważ jest też dużo projektów deweloperskich, może wystąpić presja na obniżkę cen średniego najmu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sektor BPO nakręca rynek biurowy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!