Sejm znowelizował ustawę o Krajowym Funduszu Drogowym

Sejm znowelizował ustawę o Krajowym Funduszu Drogowym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zobowiązania Krajowego Funduszu Drogowego będzie można spłacać poprzez zaciągnięcie nowych kredytów i pożyczek - zdecydował w piątek Sejm, nowelizując ustawę o KFD. Zobowiązania Funduszu wynoszą ok. 41 mld zł.

Za znowelizowaniem ustawy głosowało 231 posłów, 209 było przeciwnych. Nikt nie wstrzymał się od głosu.

Celem nowelizacji jest restrukturyzacja długu Funduszu i zwiększenie jego płynności finansowej. Szczególnie trudne dla Funduszu będą lata 2014 i 2018 - nastąpi wówczas na tyle duże spiętrzenie wydatków, że grozi mu zachwianie płynności finansowej.

Obecnie zobowiązania KFD sięgają 41 mld zł. W 2014 roku przypada termin wykupu obligacji, na który wraz z odsetkami trzeba będzie przeznaczyć ponad 8,5 mld zł. Natomiast w 2018 r. fundusz będzie musiał wydać na ten cel 13 mld zł. Jak wyliczyło ministerstwo transportu, gdyby nie uchwalono proponowanych przez rząd przepisów, to w przyszłym roku funduszowi zabrakłoby ok. 1,6 mld zł, a w 2018 r. - ok. 1 mld zł.

Do tej pory KFD mógł zaciągać pożyczki i emitować obligacje, ale po to, by finansować budowę dróg, a nie spłacać swoje zobowiązania.

W nowelizacji zapisano także, by wpływy z opłat elektronicznych za przejazd drogami gromadzone na wyodrębnionym koncie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad były przekazywane na rachunek KFD bez określania ich przeznaczenia. Ma to pozwolić na korzystanie z pieniędzy zgodnie z bieżącymi potrzebami i poprawić płynność finansową KFD.

Zgodnie z przepisami o finansach publicznych Krajowy Fundusz Drogowy nie jest częścią finansów publicznych. W związku z tym jego dług nie jest zaliczany do długu liczonego według metodologii polskiej. KFD należy do sektora tzw. general government, co oznacza, że według definicji unijnej zadłużenie KFD jest zaliczane do długu publicznego.

KFD istnieje od 1 stycznia 2004 r. Jego zadaniem jest gromadzenie i przeznaczanie środków m.in. na: finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad; finansowanie potrzeb związanych z gromadzeniem danych o drogach publicznych i sporządzaniem informacji o sieci dróg publicznych, poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Fundusz zajmuje się również finansowaniem przygotowania, wdrożenia, budowy i eksploatacji systemu elektronicznego poboru opłat za przejazdy po drogach krajowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sejm znowelizował ustawę o Krajowym Funduszu Drogowym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!