Sejm zdecyduje o zmianach w przepisach dot. budowy dróg lokalnych

Sejm zdecyduje o zmianach w przepisach dot. budowy dróg lokalnych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sejm zdecyduje, czy podział dotacji na budowę dróg lokalnych będzie zależał od ministra infrastruktury i rozwoju, a nie administracji, jak obecnie. Projekt skierowano do głosowania, bowiem w środę podczas drugiego czytania nie zgłoszono do niego poprawek.

Chodzi o przygotowany przez komisję samorządu terytorialnego i polityki regionalnej projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zawiera on zaledwie trzy artykuły. Przewiduje zmianę organu odpowiedzialnego za podział środków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych. Nie będzie nim minister administracji i cyfryzacji, ale minister infrastruktury i rozwoju. Zgodnie z projektem kontynuowany ma być obowiązujący mechanizm wsparcia inwestycji na drogach powiatowych i gminnych.

Marek Łapiński (PO) przedstawiając Sejmowi sprawozdanie komisji samorządu terytorialnego z prac nad projektem powiedział, że komisja ta pozytywnie zaopiniowała zmiany i wnosi o ich przyjęcie. "Projekt dotyczy przekazania kompetencji w zakresie podziału dotacji dla samorządów gminnych i powiatowych, przeznaczonych na przebudowę, remonty, budowę dróg lokalnych - z ministerstwa administracji i cyfryzacji do ministerstwa infrastruktury i rozwoju" - poinformował poseł.

Zaznaczył, że zgodnie z wprowadzonym przez komisję przepisem przejściowym w 2015 r. zadania te będą nadal należały do resortu administracji. Łapiński podkreślił, że w tym roku kończy się drugi etap narodowego programy przebudowy dróg lokalnych. "Jest to niewątpliwy sukces rządu PO i PSL, bo przecież w tym czasie dotacja rządowa to ponad 5,5 mld zł, a cały zakres inwestycji na drogach lokalnych to ponad 11,5 mld zł" - mówił. Wskazał, że w tym czasie przebudowano ponad 14 tys. km dróg lokalnych.

Andrzej Gut-Mostowy ocenił w imieniu PO, że zmiana jest niezmiernie słuszna. Zaznaczył, że debata na forum komisji dotyczyła właściwie tylko przepisu przejściowego, a jego klub PO pozytywnie ocenia zmianę.

Marek Kwitek z PiS zauważył, że do trzech czwartych wypadków dochodzi na drogach lokalnych, a Polska pod tym względem zajmuje czołowe miejsce w Europie. Wskazał, że realizacja programu przebudowy dróg lokalnych przynosi pozytywne efekty, niemniej w ostatnich latach zmniejszono środki na realizację programu, co krytycznie oceniła NIK i samorządy. Kwitek zwrócił uwagę, że wątpliwości samorządów budzi fakt, iż w nowelizacji nie ma mowy o wysokości wydatków na drogi lokalne. Podkreślił, że dlatego jego klub wstrzyma się od głosu.

Józef Racki z PSL oświadczył, że jego klub będzie głosował za nowelizacją. Także Jacek Czerniak (SLD) zadeklarował poparcie dla nowelizacji zaznaczając, że zdaniem samorządów 1 mld zł na realizację programu w tym roku to za mało. Również Jan Ziobro (ZP) ocenił, że zmiana jest właściwa - zaznaczył, że drogi lokalne są często niedoinwestowane, co rodzi niebezpieczeństwo wypadków, ogranicza rozwój i trakcyjność gospodarczą.

Wiceminister administracji i cyfryzacji Stanisław Huskowski poinformował, że zgodnie ze wstępnymi założeniami programu na następne lata, rząd miałby przeznaczać na drogi lokalne miliard złotych rocznie. Kwota na realizację programu byłaby zapisywana każdorazowo w rezerwie celowej budżetu państwa. Huskowski zaznaczył, że póki nie ma programu, nie można powiedzieć, czy będzie on taki sam jak poprzednio i zasady jego realizacji będą identyczne.

"Narodowy program przebudowy dróg lokalnych - etap II. Bezpieczeństwo - dostępność - rozwój" obowiązuje w latach 2012-2015. Według komisji, która przygotowała projekt, konieczne jest więc zapewnienie dofinansowania z budżetu państwa inwestycji na drogach lokalnych po roku 2015, kiedy program ten przestanie obowiązywać.

W uzasadnieniu do projektu wyjaśniono, że kontynuacja obecnego sposobu wsparcia dróg powiatowych i gminnych, tj. dotacji w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych, zostanie przeprowadzona w postaci dotacji celowej w niezmienionym zakresie przedmiotowym. Ze względu na ograniczone możliwości finansowe jednostek samorządu terytorialnego nie jest możliwe zwiększenie ich wydatków na drogi samorządowe, zatem istnieje konieczność dalszego udzielania wsparcia z budżetu państwa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!