PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Samorządy mogą nie udźwignąć "schetynówek"

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
08-09-2011 12:48
Samorządy mogą nie udźwignąć "schetynówek"

MSWiA szacuje, że druga edycja programu pozwoli na przebudowę, budowę oraz remont ponad 13 tys. km dróg lokalnych do końca 2015 r.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Udział w narodowym programie przebudowy dróg lokalnych, czyli popularnych "schetynówkach", może być nie do udźwignięcia dla finansów samorządów - uważają Pracodawcy RP. W nowej edycji programu zmniejszono udział środków budżetu państwa w finansowaniu tych inwestycji.

Kolejny etap programu będzie realizowany w latach 2012-2015. Mechanizm działania ma być podobny jak w latach ubiegłych - jednostki samorządu terytorialnego będą mogły ubiegać się o dofinansowanie z budżetu państwa prac w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych. Dotychczasowy program zostanie zakończony w 2011 r. Dzięki niemu do końca 2010 r. wyremontowano i zmodernizowano ponad 5,6 tys. km dróg lokalnych.
MSWiA szacuje, że druga edycja programu pozwoli na przebudowę, budowę oraz remont ponad 13 tys. km dróg lokalnych do końca 2015 r. W 2012 r. modernizacja i rozbudowa obejmie drogi lokalne o łącznej długości około 850 km. W kolejnych latach zadaniami programu powinno zostać objętych około 4150 km dróg lokalnych każdego roku.

Jednak w kolejnej edycji „schetynówek” budżet państwa będzie w mniejszym stopniu partycypował w inwestycjach. Dotychczas samorząd dzielił z rządem koszty po połowie. Po zmianach udział środków budżetowych będzie wynosił 30 proc., a pozostałe 70 proc. będą musiały zapewnić samorządy.

- Sytuacja finansowa samorządów, podobnie jak budżetu centralnego, jest obecnie napięta. Stąd należy poddać w wątpliwość słuszność ograniczenia udziału środków budżetu państwa z 50 proc. do 30 proc. Nie wiadomo bowiem, czy samorządy będą w stanie udźwignąć 70 proc. kosztów inwestycji drogowych - ocenił ekspert Pracodawców RP, Piotr Wołejko.

- Tymczasem rządowy program jest tylko niezbędnym minimum, które pozwala zapewnić podstawowe bezpieczeństwo na drogach oraz ich przejezdność - dodał.

Z najnowszego Globalnego raportu konkurencyjności 2011-2012 opracowanego przez World Economic Forum we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim wynika, iż polska infrastruktura transportowa nadal odbiega od standardów rozwiniętego państwa i sytuuje Polskę na 111. miejscu w tej dziedzinie.

Jeszcze gorzej Polska wypada w rankingu infrastruktury drogowej, gdzie zajmuje dopiero 134. pozycję. W połączeniu z niską innowacyjnością to właśnie stan infrastruktury przyczynił się do spadku Polski w generalnym rankingu konkurencyjności o dwa miejsca, na 41. pozycję (wobec przesunięcia się o 6 miejsc w górę w poprzednim raporcie).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 152 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP