PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Samorządowcy chcą poprawek w wieloletnim planie modernizacji dróg

Autor: portalsamorządowy.pl (AW)
17-07-2011 14:37
Samorządowcy chcą poprawek w wieloletnim planie modernizacji dróg

Zbyt niski poziom dotacji, dyskryminowanie projektów mających na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności JST - to jedne z głównych uwag, jakie do propozycji II edycji wieloletniego programu modernizacji dróg lokalnych mają wielkopolscy samorządowcy.

Zarząd Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski z dużą aprobatą przyjął zapowiedź kontynuowania wieloletniego programu pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój". - Realizowane w latach 2008 - 2011 działanie, pomimo jego ograniczonego zakresu, było dla wielu samorządów z Wielkopolski szansą na realizację istotnych inwestycji infrastrukturalnych - czytamy w stanowisku wystosowanym przez stowarzyszenie.
Samorządowcy zauważają jednak, że podczas realizacji I etapu pojawiło się wiele ograniczeń wynikających z założeń programu, które uniemożliwiły samorządom skorzystanie z dofinansowania. W efekcie licznych protestów, przedłożonych stanowisk i opinii, wiele z powyższych ograniczeń zostało skorygowanych. Zmian, zdaniem SPiGW wymagają i propozycje do II etapu.

Chodzi przede wszystkim o niski poziom dofinansowania inwestycji. - W obliczu wprowadzanych ograniczeń finansowych dla samorządów, konieczny jest udział dotacji z budżetu państwa większy niż na założonym poziomie 30%. W pierwszym etapie programu zostało zmodernizowane 5632 kilometrów dróg lokalnych przy zaangażowaniu środków na poziomie 4.019 mln zł. Etap II zakłada modernizację 13300 km dróg, na co zarezerwowano 3.200 mln zł. W naszej opinii, przy obecnej sytuacji finansów publicznych i na tym poziomie zaangażowania środków z budżetu państwa, zaplanowane działania trudno będzie zrealizować - zauważają samorządowcy.

Uniemożliwić realizację planów może z kolei zasada realizacji i ukończenia projektów w roku otrzymania dotacji. - Zapis ten ogranicza wybór JST do projektów małych, nie poprawiających w sposób żywotny lokalnej infrastruktury komunikacyjnej. Projekt Rady Ministrów (w p. 10.5.2) zakłada możliwość przyznania aż 7 punktów podczas oceny merytorycznej dla projektów mających "znaczenie (…) dla rozwoju spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa, poprzez poprawę połączeń dróg lokalnych z drogami publicznymi wyższej kategorii". Obawiamy się, że powyższa zasada uniemożliwi realizację założonego efektu - czytamy dalej w stanowisku SPiGW

Zastrzeżenia budzi także zastosowanie punktacji podczas oceny merytorycznej do poszczególnych elementów projektu. - Projekt marginalizuje inwestycje zakładające działania mające na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności JST oraz tworzeniu nowych miejsc pracy, zakładając możliwość otrzymania jedynie 3 punktów dla takich projektów podczas oceny merytorycznej działania - podkreśla zarząd stowarzyszenia.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 387 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP