Zbyt niski poziom dotacji, dyskryminowanie projektów mających na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności JST - to jedne z głównych uwag, jakie do propozycji II edycji wieloletniego programu modernizacji dróg lokalnych mają wielkopolscy samorządowcy.
Samorządowcy zauważają jednak, że podczas realizacji I etapu pojawiło się wiele ograniczeń wynikających z założeń programu, które uniemożliwiły samorządom skorzystanie z dofinansowania. W efekcie licznych protestów, przedłożonych stanowisk i opinii, wiele z powyższych ograniczeń zostało skorygowanych. Zmian, zdaniem SPiGW wymagają i propozycje do II etapu.
Chodzi przede wszystkim o niski poziom dofinansowania inwestycji. - W obliczu wprowadzanych ograniczeń finansowych dla samorządów, konieczny jest udział dotacji z budżetu państwa większy niż na założonym poziomie 30%. W pierwszym etapie programu zostało zmodernizowane 5632 kilometrów dróg lokalnych przy zaangażowaniu środków na poziomie 4.019 mln zł. Etap II zakłada modernizację 13300 km dróg, na co zarezerwowano 3.200 mln zł. W naszej opinii, przy obecnej sytuacji finansów publicznych i na tym poziomie zaangażowania środków z budżetu państwa, zaplanowane działania trudno będzie zrealizować - zauważają samorządowcy.
Uniemożliwić realizację planów może z kolei zasada realizacji i ukończenia projektów w roku otrzymania dotacji. - Zapis ten ogranicza wybór JST do projektów małych, nie poprawiających w sposób żywotny lokalnej infrastruktury komunikacyjnej. Projekt Rady Ministrów (w p. 10.5.2) zakłada możliwość przyznania aż 7 punktów podczas oceny merytorycznej dla projektów mających "znaczenie (…) dla rozwoju spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa, poprzez poprawę połączeń dróg lokalnych z drogami publicznymi wyższej kategorii". Obawiamy się, że powyższa zasada uniemożliwi realizację założonego efektu - czytamy dalej w stanowisku SPiGW
Zastrzeżenia budzi także zastosowanie punktacji podczas oceny merytorycznej do poszczególnych elementów projektu. - Projekt marginalizuje inwestycje zakładające działania mające na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności JST oraz tworzeniu nowych miejsc pracy, zakładając możliwość otrzymania jedynie 3 punktów dla takich projektów podczas oceny merytorycznej działania - podkreśla zarząd stowarzyszenia.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Samorządowcy chcą poprawek w wieloletnim planie modernizacji dróg