PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Sąd utrzymał w mocy 1,3 mln zł kary dla zarządcy autostrady A4

Autor: PAP
31-05-2011 14:43
Sąd utrzymał w mocy 1,3 mln zł kary dla zarządcy autostrady A4

Warszawski sąd apelacyjny utrzymał we wtorek w mocy karę 1,3 mln zł dla spółki zarządzającej płatnym odcinkiem autostrady A4 Kraków-Katowice. Sąd uznał, że cztery lata temu firma miała obniżyć opłatę za przejazd na czas dokuczliwych remontów.

Chodzi o karę nałożoną wiosną 2008 r. na spółkę Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Spółka odwołała się od decyzji Urzędu, jednak przed rokiem sąd potwierdził jej zasadność. Teraz jego zdanie podzielił sąd apelacyjny, oddalając apelację spółki.
Wyrok jest prawomocny, możliwa jest jedynie skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego. Firma - jak powiedział PAP rzecznik SAM, Rafał Czechowski - rozważy jej złożenie, gdy otrzyma pisemne uzasadnienie wyroku.

Przedstawiciele spółki przyznają, że w 2007 r., kiedy natężenie remontów drogi było największe, kierowcy doświadczali utrudnień, a czas przejazdu wydłużył się. Wskazują przy tym, że dokuczliwe zwężenia jezdni na autostradzie to już przeszłość, a dzięki remontom cały odcinek drogi ma już nową nawierzchnię.

Rzecznik SAM ocenił po wyroku, że choć karę ma zapłacić wyłącznie ta spółka, sprawa ma wielkie znaczenie dla wszystkich podmiotów zarządzających autostradami w Polsce, ponieważ każdy z nich prędzej czy później będzie musiał rozstrzygnąć, jak prowadzić nieuchronne remonty dróg bez narażania się na sankcje finansowe.

"Na pytanie: ile +autostrady musi pozostać w autostradzie+ podczas remontów, dziś nikt nie potrafi dać klarownej odpowiedzi, bo niezwykle trudno zdefiniować takie wytyczne. Decyzja sądu może spowodować, że zarządcy autostrad będą zmuszeni uwzględniać nowe ryzyko planując remonty, co w efekcie podwyższy koszty, których odzwierciedleniem są stawki z przejazd" - skomentował Czechowski.

W swojej decyzji UOKiK uznał, że wysokość opłat była nieuczciwa, bo na czas remontów opłata powinna być obniżona "proporcjonalnie" - oznaczałoby to obniżkę o tyle procent, w ilu procentach zwężona droga nie spełniała określonych przepisami parametrów autostrady. Zarządca autostrady małopolskiej wskazuje jednak, że żadne przepisy nie precyzują, jaki mechanizm zastosować do określenia wysokości ewentualnej obniżki oraz o ile realnie zmniejszyć opłaty.

Niezależny ekspert, który przed kilkoma laty wydał opinię w tej sprawie, ocenił, że długość remontowanych w jednym czasie odcinków nie powinna być większa niż 13 proc. całej drogi; te wskazówki nie są jednak dla nikogo wiążące. UOKiK wyliczył, że między Katowicami a Krakowem w szczycie remontów zwężenia jezdni obejmowały ok. 30 proc. drogi.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


33 719 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP