XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

S3 – droga wielkich możliwości

S3 – droga wielkich możliwości
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Według ekspertów biorących udział w sesji Property Forum Wrocław 2016 szansą dla rozwoju dolnośląskiego rynku magazynowego może być droga S3. To ona może otworzyć cały zachodni pas Polski dla nowych inwestycji.

W Polsce jest prawie 11 mln mkw. powierzchni magazynowej. Trzeci kwartał był rekordowym od ostatnich trzech lat. W tym czas wynajęto ponad 870 tys. mkw., a 60 proc. stanowiły nowe umowy najmu. W samym Wrocławiu wynosiły one 65 proc. Potencjał tego miasta wynosi ponad półtora mln mkw. dostępnej powierzchni. Czy to jest moment, w którym ta rozpędzona machina będzie szła do przodu?

Rynek magazynowy się nie przegrzeje

Jerzy Czajkowski, pełnomocnik zarządu ds. inwestycji 7R Logistic, uważa, że rynek magazynowy w Polsce jest dobrze rozwinięty. – Znajdujemy się na fali wznoszącej. Nic nie wskazuje na to, że miałby się przegrzać, a magazyny przestać się wynajmować. Na przykład obserwujemy, że lokalizacje przy S3 obsługują klientów z Niemiec, ale Wrocław będzie też bardzo interesujący – mówi Jerzy Czajkowski.

Zgadza się z nim Damian Kowalczyk, senior development manager w Panattoni Europe. – Na samych Bielanach Wrocławskich, które wydają się nasycone, dostarczamy 40 tys. mkw. w dwóch parkach logistycznych, a plany rozwojowe są wielokrotnie większe. Jeśli chodzi o klientów, notujemy duże zainteresowanie w branży e-commerce. Ważna jest transgraniczność lokalizacji Wrocławia, która umożliwia obsługę rynków niemieckich i czeskich. Do tego mamy bardzo interesujące inwestycje w branży auto motive. Spodziewamy się zwiększonego zapotrzebowania na logistykę i usługi związane z firmami produkcyjnymi, które lokalizują się w pewnej odległości od Wrocławia. Myślę, że musimy być dobrze przygotowani na ten czas – przewiduje Damian Kowalczyk.

Jednocześnie zwraca uwagę na współpracę z miastem Wrocławiem i Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Uważa, że trzeba zapewnić stały dostęp siły roboczej.
– Poza tym nasi klienci pytają się o bardziej zaawansowane rozwiązania, o magazyny wysokiego składowania. Dostrzegamy trend w stronę automatyzacji – mówi Damian Kowalczyk.

Tymczasem Huberta Wojtery, senior konsultanta w Axi Immo Group, mówi, że Wrocław ma dwie cechy, które powodują, że firmy chcą się tam lokować: duży rynek wewnętrzny oraz bliskość Czech i Niemiec. – Między innymi to powoduje, że Wrocław będzie miał podaż na czwartym miejscu w Polsce, czyli za liderami: Warszawą, Górnym Śląskiem i Poznaniem – mówi Hubert Wojtera.

S3 ożywi Wrocław

Szansą dla regionu jest S3. Tak przynajmniej uważa Łukasz Czajkowski, dyrektor Centrum Wspierania Biznesu, Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. – Otworzy ona cały zachodni pas Polski dla inwestycji, które by tam nie zaistniały z powodu kiepskiego dojazdu – mówi Łukasz Czajkowski.

Zwraca jednak uwagę na to, że są też kłopoty, bo przebiega ona przez tereny mało zurbanizowane. – Trudno zaplanować fabrykę, która zatrudni 3 tys. osób, ale już w przypadku przedsiębiorstwa na 200 osób obszar outsourcingu jest duży. Droga S3 stwarza dodatkowe szanse na powstanie magazynów na linii Praga-Szczecin, bo w grę wchodzą zakłady wielkogabarytowe związane z motoryzacją czy AGD – sądzi Łukasz Czajkowski.

Potwierdza to Łukasz Maciejewski, project manager w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. – Będzie drogą ważną dla woj. dolnośląskiego, bo władze niektórych gmin zaczęły przygotowywać inwestycje, takie jak blisko 160 hektarów pod Głogowem w Radwanicach, władze Lubina przygotowały kolejne 100 hektarów, Legnica zagospodaruje 100 hektarów dawnego lotniska – mówi Łukasz Maciejewski.

Według niego terenów nie zabraknie, ale teren to nie wszystko. – Trzeba wybudować szkoły, ważne dla młodych pracowników i tych z doświadczeniem. Problemem jest także to, że inwestorzy branży przemysłowej nie pytają o drogę północ-południe, ale bardziej o drogę wschód-zachód, czyli autostradę A4 – mówi Łukasz Maciejewski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: S3 – droga wielkich możliwości

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!