S17 połączy Warszawę z Via Carpatia. Ruszyła budowa kolejnego odcinka

S17 połączy Warszawę z Via Carpatia. Ruszyła budowa kolejnego odcinka
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozpoczęła się budowa liczącego 58,6 km odcinka drogi ekspresowej S17 między końcem obwodnicy Garwolina a węzłem Kurów Zachód. - Budowana droga to łącznik z europejską trasą Via Carpartia – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk w podczas uroczystości symbolicznej inauguracji budowy.

Adamczyk podkreślił, że nowa droga będzie służyć nie tylko polskim kierowcom. "Trasa S17 to łącznik Warszawy i drogowego systemu komunikacyjnego państwa z trasą Via Carpatia (europejska trasa północ-południe, wzdłuż granic wschodnich Unii Europejskiej - PAP) - powiedział Adamczyk.

"Kierujemy do przygotowania wszystkie odcinki Via Carpatia w Polsce" - zaznaczył minister i dodał, że na niektórych już trwają prace związane z bezpośrednim przygotowaniem lub realizacją inwestycji. "Docelowo ta sieć drogowa ma ożywić regiony, szczególnie ożywić część wschodnią naszego państwa, pobudzić gospodarczo" - podkreślił.

Jego zdaniem będzie to możliwe, gdy Via Carpatia będzie wpisana do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. "Wszystko na to wskazuje, że ten cel osiągniemy, aby Via Carpartia była wpisana do sieci bazowej TEN-T. Mamy już deklaracje kilkunastu państw europejskich popierających tę ideę" - powiedział Adamczyk.

Minister w środę w Żabiance (przy granicy województw lubelskiego mazowieckiego) wraz z posłami, przedstawicielami władz regionalnych oraz wykonawców budowy zainaugurowali symbolicznie - poprzez wbicie pierwszej łopaty - budowę drogi ekspresowej nr 17, na odcinku od Kurowa do obwodnicy Garwolina. To prawie 59 km drogi na trasie Lublin-Warszawa. Łączna wartość inwestycji to blisko 2 mld zł. Ma być sfinansowana ze środków europejskich (55,5 proc), pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Krajowego Funduszu Drogowego.

Adamczyk podkreślił, że prace na tym odcinku drogi faktycznie rozpoczęły się od marca i są bardzo zaawansowane. Dziękował wykonawcom za "takie duże zaangażowanie na tej budowie".

Fragment drogi między Kurowem a obwodnicą Garwolina (już wybudowaną w standardzie drogi ekspresowej) jest częścią większej inwestycji obejmującej w sumie ponad 95 km drogi - od Kurowa do węzła Lubelska, który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy. Budowa, którą prowadzi lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma w sumie kosztować 3,2 mld zł i zakończyć się w 2019 r. Inwestycja została podzielona na siedem odcinków - dwa na terenie woj. lubelskiego, a pięć na terenie woj. mazowieckiego.

Symboliczna inauguracja budowy, dokonana w środę, dotyczy czterech fragmentów, na które zostały już wydane pozwolenia na budowę. Są to dwa odcinki na terenie woj. lubelskiego obejmujące 23,5 km od Kurowa do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego i dwa kolejne na terenie woj. mazowieckiego - od granicy województw do obwodnicy Garwolina o łącznej długości 25,2 km.

Dla kolejnych dwóch odcinków - od Garwolina do Kołbieli oraz od Kołbieli do węzła Lubelska - w mazowieckim urzędzie wojewódzkim trwa rozpatrywanie wniosków o wydanie ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Natomiast dla obwodnicy Kołbieli, która jest oddzielnym odcinkiem, trwają jeszcze prace nad dokumentacją.

Poszczególne odcinki drogi S-17 wybudują różni wykonawcy. Fragment między węzłami Kurów i Skrudki buduje firma Mota Engil Central Europe, a od węzła Skrudki do granicy województw - PORR Polska Infrastructure. Wykonawcą trzech kolejnych odcinków od granicy województw do obwodnicy Kołbieli jest spółka Budimex. Pozostałe dwa odcinki - obwodnicę Kołbieli i od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska - wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Nawierzchnia drogi ekspresowej nr 17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy. Jeśli nie będzie opóźnień, to 95,5 km trasy od Kurowa do węzła Lubelska będzie oddana do użytku w 2019 r. Po udostępnieniu trasy przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska może zająć ok. półtorej godziny.

W latach 2011 - 2014 r. zbudowano już 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie unijne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: S17 połączy Warszawę z Via Carpatia. Ruszyła budowa kolejnego odcinka

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!