PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rząd planuje przesunięcie po 2013 r. części inwestycji drogowych

Autor: PAP
26-12-2010 15:02
Rząd planuje przesunięcie po 2013 r. części inwestycji drogowych

Odcinki autostrad A1 i A2, obwodnice Puław, Inowrocławia czy Kołobrzegu oraz drogi ekspresowe w Krakowie i Warszawie - to tylko niektóre inwestycje, które rząd chce realizować dopiero po 2013 r. Powodem jest brak pieniędzy.

Resort infrastruktury do poniedziałku 27 grudnia będzie przyjmował uwagi do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. To właśnie ten program zawiera listę ponad stu inwestycji, których realizacja jest przewidywana po 2013 r. Na liście są dwa odcinki autostrad - A1 od Tuszyna do Pyrzowic i A2 z Warszawy do wschodniej granicy państwa, 36 odcinków dróg ekspresowych, 42 obwodnice i 28 wzmocnienia i przebudowy.
O tym, że rząd liczy się z ograniczeniem wydatków na drogi wiadomo już od kilku miesięcy. Początkowo w projekcie budżetu na 2011 r. było zapisane, że Krajowy Fundusz Drogowy przeznaczy w przyszłym roku na budowę dróg ponad 35 mld zł. Jednak pula ta została ograniczona do ok. 30 mld zł. W październiku premier Donald Tusk pytany o ograniczenie wydatków na drogi krajowe w przyszłym roku o ponad 5 mld zł powiedział, że "szukał z ministrem finansów cięć wszędzie, gdzie to możliwe".

Szef rządu zapewniał wówczas, że cięcia Krajowego Funduszu Drogowego nie będą miały wpływu na już rozpoczęte inwestycje drogowe bądź te zapowiedziane, gdzie są rozpisane przetargi.

Ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski wyjaśnił w rozmowie z PAP, że inwestycje infrastrukturalne są w Polsce realizowane na kredyt. "Budujemy drogi za pomocą długu, pożyczamy pieniądze z EBI, emitujemy obligacje, a to wszystko musi mieć gwarancje" - wyjaśnił. W związku z tym, inwestycje drogowe mają wpływ na poziom długu publicznego.

Z prawie 30 mln zł, które w przyszłym roku KFD ma wydać na inwestycje, 13,58 mld zł ma pochodzić z dotacji unijnych, 5,88 z kredytów, a 10,5 mln zł z obligacji emitowanych przez BGK. Furgalski dostrzega kolejne zagrożone dla programu budowy dróg w ewentualnym zmniejszeniu składki emerytalnej przekazywanej do OFE. Obecnie do ZUS do którego trafia 12,2 proc. składki pracowników, a do OFE przekazywane jest 7,3 proc. pensji. Wśród koncepcji na reformę emerytalną pojawiają się propozycje obniżenia składki do OFE, np. do 5 proc. oraz obniżenia opłat pobieranych przez OFE od składek z obecnych 3,5 proc. do 2,3 proc., a od 2012 r. do 2 proc.

"Obligacje infrastrukturalne emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego kupują głównie Otwarte Fundusze Emerytalne. Ograniczenie strumienia pieniędzy dla OFE oznacza więc poważne konsekwencje dla dróg, nie wiem czy rząd ma tego świadomość" - powiedział ekspert.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 170 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 430 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP