Rząd obiecuje drogi, ale budowlańcy chcą więcej

Rząd obiecuje drogi, ale budowlańcy chcą więcej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W tym roku GDDKiA zamierza ogłosić 53 przetargi na budowę ponad tysiąca kilometrów dróg - pisze "Rzeczpospolita". W 2009 roku kierowcy mają zacząć korzystać z 91,6 km nowych autostrad, 116 km tras ekspresowych i 41,1 km obwodnic sześciu miast. Ale firmy budowlane podkreślają, że w obliczu kryzysu liczą na więcej.

W pierwszym kwartale tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła dwa przetargi warte 1,7 mld zł. To budowa 6 km autostrady A1 z Maciejowa do Sośnicy na Śląsku i 16,7 km drogi ekspresowej nr 7 ze Skarżyska Kamiennej do Występy (w stronę Kielc).

Jednak worek z przetargami ma się rozwiązać jeszcze przed wakacjami – najbliższe trzy miesiące to czas rozstrzygnięć kilkunastu z nich - pisze "Rzeczpospolita". W ośmiu zostaną wyłonieni wykonawcy 36,2 km autostrady A1 z Pyrzowic do Maciejowa (obejście Śląska) i kolejnych dwóch odcinków ekspresowej siódemki (ok. 49 km). Do tego dojdzie wiele mniejszych kontraktów – w sumie prace warte będą ok. 9 mld zł.

Od początku roku sypnęło także dopiero ogłaszanymi postępowaniami – od stycznia do końca marca GDDKiA ogłosiła 19 z zaplanowanych na ten rok przetargów. Kontrakty, o które ubiegają się firmy, warte są ok. 11 mld zł. GDDKiA chce wybrać m.in. wykonawcę dwóch odcinków składających się na 47 km autostrady A4 z Rzeszowa do Korczowej, zachodniej obwodnicy Poznania oraz dwóch odcinków trasy A1 między Toruniem a Strykowem o łącznej długości 64 km.

Jak informuje "Rzeczpospolita", kolejne trzy miesiące roku przyniosą firmom możliwość startowania w 11 postępowaniach. Wykonawcy będą mogli się ubiegać m.in. o kontrakty na budowę trzech odcinków autostrady A4 między Tarnowem a Rzeszowem o łącznej długości prawie 72 km. W planach jest też rozpoczęcie wyboru firmy, która zbuduje 70 km autostrady A18 z Olszyny na granicy z Niemcami do Golnic (przebudowa jezdni południowej). Trasa ta stanowi odgałęzienie autostrady A4 w stronę Berlina.

Budowlańcy liczyli jednak na więcej. – Pierwszy kwartał pokazał, z jak poważnym ochłodzeniem rynku mamy do czynienia – mówi "Rzeczpospolitej" Roman Wieczorek, prezes Skanska. – Niestety oczekiwania branży budowlanej, że inwestycje publiczne, zwłaszcza infrastrukturalne, zniwelują w jakimś stopniu spadek zamówień w innych sektorach, nie do końca się spełniły – dodaje.

Jego zdaniem w GDDKiA i w lokalnych urzędach marszałkowskich czy gminnych wciąż brakuje skuteczności w podejmowaniu decyzji i sprawności w przygotowywaniu i otwieraniu kolejnych przetargów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rząd obiecuje drogi, ale budowlańcy chcą więcej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!