Rząd o opóźnieniach w inwestycjach

Rząd o opóźnieniach w inwestycjach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd na wtorkowym posiedzeniu ma m.in. wysłuchać informacji ministra transportu o powodach opóźniających się inwestycji drogowych i kolejowych oraz informacji ministra gospodarki o projekcie rurociągu Odessa-Brody-Płock.

Minister transportu Sławomir Nowak powiedział pod koniec lutego, że kolejnictwo i drogownictwo to najważniejsze wyzwania dla jego resortu.

Odnosząc się do sytuacji na kolei Nowak zapowiedział, że resort skupi się na "poprawie zarządzania Grupą PKP, usprawnieniu procesów inwestycyjnych w ramach Polskich Linii Kolejowych, usprawnieniu wdrażania w przyszłości nowych rozkładów jazdy, prywatyzacji PKP Cargo, TK Telekom, Polskich Kolei Linowych, stworzeniu sieci dworców PKP".

"To wszystko są rzeczy, którymi będziemy się zajmowali i już się zajmujemy. One będą miały swój finał w najbliższych miesiącach. A w niektórych wypadkach - chociażby programy inwestycyjne - do końca kadencji" - powiedział Nowak na konferencji prasowej po niedawnym spotkaniu z premierem Donaldem Tuskiem.

Minister zaznaczył, że zdecydowano się na zmianę "strategii podejścia do inwestycji kolejowych" - większy nacisk ma być "na rewitalizację i szybkie inwestycje odtworzeniowe, które w krótkim czasie dają lepsze efekty z punktu widzenia pasażera".

Nowak zapowiedział też wtedy, że resort przeprowadzi "uczciwy do bólu" audyt, w którym określi nowe terminy realizacji projektów autostradowych. Dodał, że resort transportu pracuje też nad przygotowaniem "komplementarnej sieci dróg krajowych i autostrad w Polsce do 2020 r." i dokończeniem prac nad strategią transportu do 2030 r.

Informacja rządu na temat opóźniających się inwestycji drogowych i kolejowych znalazła się też w porządku obrad rozpoczynającego się w środę posiedzenia sejmu.

We wtorek rząd ma też zapoznać się z informacją o projekcie rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk.

Projekt przedłużenia istniejącego ropociągu Odessa-Brody do Płocka, a następnie przesył ropy rurociągiem Przyjaźń do Gdańska, skąd mogłyby się odbywać dostawy dla Europy, jest częścią większego projektu: Euroazjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej, który ma połączyć kontynent z zasobami regionu Morza Kaspijskiego. Uruchomienie rurociągu zaplanowano na 2016 r.

Budowa rurociągu Brody-Płock jest na liście projektów, które uzyskały dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wkład unijny do inwestycji ma wynieść 495 mln zł, koszt całości jest szacowany na około 1,8 mld zł. Według planów rurociąg Odessa-Brody-Płock ma po 2021 r. tłoczyć nawet 30 mln ton ropy rocznie

W 2004 r. powstała spółka Sarmatia, w wyniku umowy zawartej przez polski PERN i ukraińską firmę Ukrtransnafta. Jej celem jest przeprowadzenie ekonomiczno-finansowych oraz technicznych analiz możliwości realizacji projektu budowy korytarza transportu ropy z Odessy poprzez Brody do Płocka i dalej do Gdańska.

W 2007 r. zawarto porozumienie o wejściu do spółki, jako udziałowców, trzech podmiotów z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy. Obecnie PERN i Ukrtransnafta oraz State Oil Company z Azerbejdżanu (SOCAR) i Georgian Oil and Gas Corporation Ltd posiadają po 24,75 proc. akcji Sarmatii, a AB Klaipedos Nafta - 1 proc. akcji. W styczniu 2011 r. Sarmatia podpisała wstępną umowę na unijne dofinansowanie z Instytutem Nafty i Gazu w wysokości 495 mln zł.

Kolejny punkt posiedzenia rządu to projekt nowelizacji ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zmienia przepisy określające terminy oraz zasady sporządzenia wykazów, składania odpowiednich wniosków do sądów oraz składania sprawozdań z wykonania wcześniej określonych obowiązków.

Projekt wprowadza też odmienne mechanizmy uzupełniania wykazów oraz przekazywania sprawozdań i danych – z wykorzystaniem infrastruktury teleinformatycznej.

Ministrowie zajmą się również planem wydatkowania środków w 2012 roku w programach współfinansowanych z funduszy europejskich w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!