PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rząd musi pilnie skorygować otoczenie inwestycji

Autor: wnp.pl (PS)
28-02-2013 14:03

Bez zmiany systemu stanowienia prawa o budownictwie, bez konsolidacji przepisów o budownictwie oraz zmiany procedur sądowniczych, Polsce grozi dalsza destabilizacja w tej branży oraz utrata dużej części środków pomocy unijnej na finansowanie inwestycji.

Taką opinię przedstawiają autorzy raportu „Polskie drogi: dlaczego Polska nie radzi sobie z inwestycjami infrastrukturalnymi”, jakie przygotowało Centrum im. Adama Smitha (CAS).
- Oczekiwanie innych efektów w tym segmencie budownictwa w latach 2014-2020, skoro będzie robić się tak samo, jest wielką naiwnością polityczną – powiedział Cezary Kaźmierczak, członek zarządu CAS, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Unikając możliwego spełnienia powyższego scenariusza, Polska musi zmienić podejście do prowadzenia przetargów oraz realizacji i rozliczania kontraktów, stwierdzają autorzy raportu. Przede wszystkim jednak należy zadbać o to, by partnerskie były relacje na linii zamawiający – wykonawca, a dialog nie odbywał się za pomocą pozwów sądowych.

- Wystarczającym dowodem kumulacji problemów jest to, że obecnie GDDKiA prowadzi z wykonawcami około 700 sporów sądowych – powiedział Andrzej Sadowski, wiceprezydent CAS. - Mały odsetek wygranych pozwów przez wykonawców świadczy natomiast o tym, że sądy zamiast opierać się na ogólnych zasadach, rozstrzygają zasadność kazuistycznych wykładni rozporządzeniach, które i tak nie są w stanie opisać wszystkich realnych sytuacji.

Dlatego CAS wnioskuje m.in. o konsolidację przepisów dotyczących budownictwa w ustawie o inwestycjach infrastrukturalnych oraz znowelizowanym prawie budowlanym. „Ale bezwzględnie to na rządzie spoczywa obowiązek, aby sądy wywiązywały się z konstytucyjnego prawa obywatela do szybkiego procesu, a nie trwającego nawet pięć lat” - dodał Sadowski.

Dotychczas też obecna koalicja rządząca nie przedstawiła raportu z działalności GDDKiA. „W zasadzie nie ma oficjalnych danych, dlaczego plan budowy autostrad i dróg szybkiego ruchu został zrealizowany w 70 proc., dlaczego inwestor nie wywiązał się z tego obowiązku i czy nie trzeba go rozwiązań, a w jego miejsce na nowo zbudować struktury inwestora publicznego” - podkreślił Cezary Kaźmierczak.

CAS zestawił też pięć głównych kwestii, mających wpływ na sposób realizacji programu autostrad i dróg ekspresowych. Nie są one nowe, były wielokrotnie podnoszone w debatach publicznych (także organizowanych przez redakcję Nowego Przemysłu i wnp.pl, cytowane w raporcie). Chodzi o:
- złe przygotowanie zamawiającego do realizacji skomplikowanych inwestycji;
- bariery prawne i proceduralne (np. brak przejrzystości przyjętych rozwiązań organizacyjnych, brak procedur i nakładanie się kompetencji, itp.),
- procedurę wyboru wykonawcy, w której zazwyczaj jedynym wyznacznikiem jest cena,
- problemy w relacjach zamawiającego z wykonawcą (ci ostatni narzekają powszechnie na brak dialogu w sprawie problemów napotykanych w trakcie budowy),
- brak mechanizmów, ograniczających koszty budowy.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 599 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP