Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ryzykowna data ukończenia budowy autostrad na Euro 2012

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
30-11-2010 14:27
Ryzykowna data ukończenia budowy autostrad na Euro 2012

Można przyzwyczajać się do zasadności tych opinii, że program budowy autostrad nie zostanie w pełni wykonany do końca maja 2012 roku, co nie jest takie złe dla samego sektora budowlanego. Budowę dróg ekspresowych rząd przesunął już wcześniej na okres po 2013 roku - to wnioski z debaty, zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą pt. "Stan realizacji programów budowy autostrad – jest dobrze, czy źle?".

- Trwają prace na 90 proc. odcinków autostrad, przyjętych w rządowym programie budowy dróg krajowych na lata 2008-2012 - mówił Lech Witecki, dyrektor generalny dróg krajowych i autostrad. W projektowaniu pozostały tylko odcinki Stryków-Tuszyn oraz Tuszyn-Pyrzowice. W szczególności można być zadowolonym z „przerobienia” w tym roku ok. 20 mld zł, ponieważ z powodu złych warunków atmosferycznych sezon budowy autostrad rozpoczął się dopiero w sierpniu.
- Jednak pojawiły się nowe problemy, które formalnie wykonawcy powinni przewidzieć wcześniej - podkreślił dyr. Witecki.

Np. z powodu spiętrzenia robót na A4, już obecnie podkupują oni sobie kruszywa, żeby móc je kontynuować. Według dyrektora GDDKiA, wina za ewentualne opóźnienia spadnie na firmy budowlane i ich złe zarządzanie projektami, w stosunku do przyjętych zobowiązań kontraktowych. Odstępstwa od terminów będą karane, co ma np. znaczenie w przypadku inwestycji finansowanych z „drogich” obligacji emitowanych przez Fundusz Drogowy.

- Czy data zakończenia budowy autostrad na Euro 2012 jest ryzykowna? - postawił pytanie retoryczne dyr. Witecki - Tak, o ile twierdzimy, że są one kładzione wyłącznie na potrzeby tych mistrzostw, a nie także po to, aby były dobrze wykonane i bezpieczne.

Zdaniem Aleksandra Kabzińskiego, prezesa zarządu Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw, tego surowca do budowy dróg nie brakuje.

- Przewidując boom, producenci kruszyw już od 2006 r. inwestowali i zwiększyli moce wytwórcze o 50 proc. – stwierdził – Problemem jest ich wywóz, czyli zła logistyka.

Według niego, w I połowie tego roku przewieziono tylko 10 proc. zakontraktowanych kruszyw, a 90 proc. – przesunięto na II połowę. W dodatku z powodu niedrożnych torów i trwających remontów szczególnie na Dolnym Śląsku, kruszywa tylko w 10 proc. wozi się koleją. Dlatego codziennie w kraju uruchamianych było ostatnio po 45 tys. przewozów samochodami, każdy załadowany po 15 ton.

- Bez ingerencji na szczeblu ministerialnym, aby np. państwowa PKP Cargo w większym zakresie włączyła się w te przewozy, sytuacja się pogorszy, gdy nastąpi spiętrzenie robót w 2011 roku - mówił prezes Kabziński. - W efekcie o ile ceny kruszywa nie rosną, to znacznie na jego cenę finalną ważą rosnące już ceny transportu samochodowego.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP