Rynek centrów handlowych będzie się powiększał

Rynek centrów handlowych będzie się powiększał
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2012 r. polski rynek centrów handlowych powiększył się o 374 tys. mkw. powierzchni - do 7,946 mln mkw. Podaż nowych obiektów była jednak najniższa od 2004 r., co jest konsekwencją ostrożnej postawy deweloperów, którzy zweryfikowali swoje plany ekspansji na początku kryzysu gospodarczego - wynika z raportu Jones Lang LaSalle.

Nowa powierzchnia została oddana do użytku w ramach 16 nowych oraz 8 rozbudowanych obiektów, z których żaden nie przekroczył 50 tys. mkw. GLA. Największe ukończone centra to: Galeria Rzeszów (47,1 tys. mkw.), Galeria Korona w Kielcach (34,1 tys. mkw.) oraz Nova Park w Gorzowie Wlkp. (32,4 tys. mkw.).

W 2012 r. deweloperzy koncentrowali się zarówno na małych ośrodkach, jak i małych projektach dopasowanych do możliwości niewielkich rynków. Ponad połowa nowych centrów handlowych pojawiła się w miastach o liczbie ludności nieprzekraczającej 100 tys. mieszkańców (Marcredo w Ciechanowie, Galeria Olimpia w Bełchatowie, Galeria Kociewska w Tczewie, Centrum Alfa w Grudziądzu, Galeria Świdnicka w Świdnicy, Galeria Miodowa w Kluczborku oraz Odrzańskie Ogrody w Kędzierzynie-Koźlu).

W 2012 roku pojawiły się w Polsce takie marki jak m.in.: Michael Kors, American Eagle Outfitters, LC Waikiki, COS, Bath & Body Works, Victoria's Secret Beauty & Accessories, Karen Millen, KiK, Bonita, Kari i Carpisa. Wiele działających już w kraju popularnych sieci, zwłaszcza z branży mody oraz zdrowia i urody (np. H&M, Grupa LPP, Grupa Inditex, KiK, Centro, Deichmann, Kari, Hebe, Rossmann), zamierza kontynuować dynamiczny rozwój w nadciągających miesiącach. Inni, jak KappAhl czy Bata, obecnie optymalizują swoje sieci.

Stawki czynszowe za najlepsze lokale 100-metrowe w wiodących centrach handlowych nie uległy zmianie w ostatnim kwartale 2012 r. Najwyższy poziom notowany jest w Warszawie (80 - 95 euro/ mkw./ miesiąc), przy 40 a 55 euro/ mkw./ miesiąc w głównych aglomeracjach. W miastach od 100 do 300 tys. mieszkańców stawki czynszowe kształtują się pomiędzy 21 a 40 euro/ mkw./ miesiąc, natomiast na nieco mniejszych rynkach (75 - 100 tys. mieszkańców) od 20 do 27 euro/ mkw./ miesiąc.

W minionym roku intensywnie rozwijał się format małych obiektów handlowych typu convenience. Otwarto również dwa centra wyprzedażowe: Outlet Park w Szczecin (Echo Investment) i Ptak Outlet w Rzgowie pod Łodzią (Ptak Holding). Zaobserwowano silny trend modernizacji i rozbudowy istniejących już starszych nieruchomości (m.in. Klif, Atrium Promenada i Galeria Mokotów w stolicy).

Czytaj więcej na Propertynews.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rynek centrów handlowych będzie się powiększał

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!