W 2012 r. polski rynek centrów handlowych powiększył się o 374 tys. mkw. powierzchni - do 7,946 mln mkw. Podaż nowych obiektów była jednak najniższa od 2004 r., co jest konsekwencją ostrożnej postawy deweloperów, którzy zweryfikowali swoje plany ekspansji na początku kryzysu gospodarczego - wynika z raportu Jones Lang LaSalle.
W 2012 r. deweloperzy koncentrowali się zarówno na małych ośrodkach, jak i małych projektach dopasowanych do możliwości niewielkich rynków. Ponad połowa nowych centrów handlowych pojawiła się w miastach o liczbie ludności nieprzekraczającej 100 tys. mieszkańców (Marcredo w Ciechanowie, Galeria Olimpia w Bełchatowie, Galeria Kociewska w Tczewie, Centrum Alfa w Grudziądzu, Galeria Świdnicka w Świdnicy, Galeria Miodowa w Kluczborku oraz Odrzańskie Ogrody w Kędzierzynie-Koźlu).
W 2012 roku pojawiły się w Polsce takie marki jak m.in.: Michael Kors, American Eagle Outfitters, LC Waikiki, COS, Bath & Body Works, Victoria's Secret Beauty & Accessories, Karen Millen, KiK, Bonita, Kari i Carpisa. Wiele działających już w kraju popularnych sieci, zwłaszcza z branży mody oraz zdrowia i urody (np. H&M, Grupa LPP, Grupa Inditex, KiK, Centro, Deichmann, Kari, Hebe, Rossmann), zamierza kontynuować dynamiczny rozwój w nadciągających miesiącach. Inni, jak KappAhl czy Bata, obecnie optymalizują swoje sieci.
Stawki czynszowe za najlepsze lokale 100-metrowe w wiodących centrach handlowych nie uległy zmianie w ostatnim kwartale 2012 r. Najwyższy poziom notowany jest w Warszawie (80 - 95 euro/ mkw./ miesiąc), przy 40 a 55 euro/ mkw./ miesiąc w głównych aglomeracjach. W miastach od 100 do 300 tys. mieszkańców stawki czynszowe kształtują się pomiędzy 21 a 40 euro/ mkw./ miesiąc, natomiast na nieco mniejszych rynkach (75 - 100 tys. mieszkańców) od 20 do 27 euro/ mkw./ miesiąc.
W minionym roku intensywnie rozwijał się format małych obiektów handlowych typu convenience. Otwarto również dwa centra wyprzedażowe: Outlet Park w Szczecin (Echo Investment) i Ptak Outlet w Rzgowie pod Łodzią (Ptak Holding). Zaobserwowano silny trend modernizacji i rozbudowy istniejących już starszych nieruchomości (m.in. Klif, Atrium Promenada i Galeria Mokotów w stolicy).
Czytaj więcej na Propertynews.pl
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rynek centrów handlowych będzie się powiększał