Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ruszyły prace ziemne przy budowie dworca Łódź Fabryczna

Autor: PAP
14-09-2012 19:12

Rozpoczęły się prace ziemne na budowie nowego, podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. W pierwszym etapie powstanie podziemna część konstrukcji dworca. Te prace mają potrwać rok, a cały dworzec ma być ukończony w 2015 roku.

Jak podkreślił dyrektor projektu Paweł Dziwisz z PKP PLK, łódzki dworzec to zupełnie nowy rodzaj budowy kolejowej. "W Polsce takiego zakresu budowy dworca podziemnego dotąd nie było" - powiedział w piątek PAP Dziwisz.
Komora startowa, czyli podziemna część konstrukcji, ma powstawać metodą tradycyjnego wykopu. Będzie miała 400 metrów długości i 100 m szerokości. Jednocześnie rozpocznie się także wykonywanie ścian szczelinowych podziemnej stacji.

"Komora startowa to konstrukcja żelbetowa, ściany szczelinowe, stropy. To są fundamenty dworca. Następnym etapem będzie uzyskanie pozwolenia na część górną dworca" - wyjaśnił dyrektor kontraktu Marcin Zaręba, reprezentujący wykonawcę konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor.

Według zapewnień wykonawcy zakres prac, a także liczba maszyn i pracowników będzie stopniowo zwiększana - docelowo może to być nawet 2 tys. osób. W pierwszym etapie prac przewiduje się wywiezienie ok. 400 tys. ton ziemi, a w sumie z terenu budowy ma zostać wywiezione 1,8 mln ton.

Budowa całego dworca została podzielona na wiele etapów, a wykonawca sukcesywnie będzie występował o pozwolenia na budowę. Konieczne będzie także pozyskanie pod inwestycję jeszcze niektórych działek. Po wykonaniu komory startowej sprowadzona ma zostać specjalna tarcza, która posłuży do drążenia tunelu do dworca.

Trasa wywozu ziemi z placu budowy dworca rozpoczyna się wyjazdem na ul. Niciarnianą, następie przebiega przez starą krańcówkę przy ul. Nowogrodzkiej i biegnie ulicami: Widzewską, Wagonową, Henrykowską i Pomorską do wyrobiska po żwirowni. Ciężarówki docelowo mają kursować co 3-4 minuty między godz. 6 a 22. W godzinach szczytu planowane są wyłączenia lub ograniczenia ich ruchu.

Prace ziemne na budowie dworca mogły się rozpocząć po tym, jak Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (GINB) nie uwzględnił odwołania firmy Enkev od decyzji wojewody łódzkiego, który wydał pozwolenie na budowę.

Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się również m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, a także parkingi dla niemal tysiąca samochodów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 254 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP