Ruszyły prace nad ostatecznym przebiegiem trasy Rail Baltica

Ruszyły prace nad ostatecznym przebiegiem trasy Rail Baltica
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ostateczny przebieg międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica ustali Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku, która rozpoczęła prace nad decyzją środowiskową dla tej inwestycji - poinformowała w środę rzeczniczka Dyrekcji Małgorzata Wnuk.

Inwestor - PKP Polskie Linie Kolejowe SA - wnioskował o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy w wariancie: Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki do granicy państwa z Litwą. Chodzi o modernizację linii kolejowej E75.

Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rozważał dwa warianty przebiegu Rail Baltica: przez Ełk i Olecko w woj. warmińsko-mazurskim oraz przez Sokółkę i Augustów w woj. podlaskim. Zarekomendował jednak wariant przez Ełk i Olecko.

Wariant mazurski jest o 33 km dłuższy niż trasa przez Sokółkę i Augustów. O wyborze zdecydowały jednak aspekty techniczne, ekologiczne, ekonomiczne oraz kwestia przewidywanej liczby pasażerów.

Podczas wcześniejszych konsultacji rozważano jeszcze jeden wariant przedstawiany przez dyrekcję Biebrzańskiego Parku Narodowego, według którego Rail Baltica miałaby biec z Warszawy przez Ostrołękę, Białą Piską, Ełk i Suwałki. Taka trasa omijałaby większość obszarów chronionych.

Decyzję środowiskową będzie wydawała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku (trasa w większej części przebiega przez teren województwa podlaskiego) w porozumieniu z taką samą instytucją w Olsztynie. Opinie dotyczące wpływu tej inwestycji na zdrowie i życie ludzi będą też wydawać stacje sanitarno-epidemiologiczne w Białymstoku i Olsztynie.

Jak wyjaśniła Małgorzata Wnuk, trudno na razie ocenić, ile czasu potrwa postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowej. Chodzi o to, że trzeba najpierw - za pośrednictwem Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - uzyskać odpowiedź strony litewskiej, czy czuje się stroną w tej sprawie.

Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, wówczas postępowanie będzie miało charakter transgraniczny: wszystkie dokumenty będą tłumaczone na litewski i wysyłane do tamtejszego odpowiednika polskiej dyrekcji ochrony środowiska.

Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Augustów-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ta ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.

Trasa Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej, z czego 172 km ma linia dwutorowa i 169 km - jednotorowa. Modernizacja odcinka Białystok-Suwałki-Trakiszki-granica z Litwą ma kosztować 700 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ruszyły prace nad ostatecznym przebiegiem trasy Rail Baltica

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!