PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ruszyły prace nad ostatecznym przebiegiem trasy Rail Baltica

Autor: PAP
03-02-2010 15:12

Ostateczny przebieg międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica ustali Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku, która rozpoczęła prace nad decyzją środowiskową dla tej inwestycji - poinformowała w środę rzeczniczka Dyrekcji Małgorzata Wnuk.

Inwestor - PKP Polskie Linie Kolejowe SA - wnioskował o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy w wariancie: Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki do granicy państwa z Litwą. Chodzi o modernizację linii kolejowej E75.
Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rozważał dwa warianty przebiegu Rail Baltica: przez Ełk i Olecko w woj. warmińsko-mazurskim oraz przez Sokółkę i Augustów w woj. podlaskim. Zarekomendował jednak wariant przez Ełk i Olecko.

Wariant mazurski jest o 33 km dłuższy niż trasa przez Sokółkę i Augustów. O wyborze zdecydowały jednak aspekty techniczne, ekologiczne, ekonomiczne oraz kwestia przewidywanej liczby pasażerów.

Podczas wcześniejszych konsultacji rozważano jeszcze jeden wariant przedstawiany przez dyrekcję Biebrzańskiego Parku Narodowego, według którego Rail Baltica miałaby biec z Warszawy przez Ostrołękę, Białą Piską, Ełk i Suwałki. Taka trasa omijałaby większość obszarów chronionych.

Decyzję środowiskową będzie wydawała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku (trasa w większej części przebiega przez teren województwa podlaskiego) w porozumieniu z taką samą instytucją w Olsztynie. Opinie dotyczące wpływu tej inwestycji na zdrowie i życie ludzi będą też wydawać stacje sanitarno-epidemiologiczne w Białymstoku i Olsztynie.

Jak wyjaśniła Małgorzata Wnuk, trudno na razie ocenić, ile czasu potrwa postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowej. Chodzi o to, że trzeba najpierw - za pośrednictwem Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - uzyskać odpowiedź strony litewskiej, czy czuje się stroną w tej sprawie.

Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, wówczas postępowanie będzie miało charakter transgraniczny: wszystkie dokumenty będą tłumaczone na litewski i wysyłane do tamtejszego odpowiednika polskiej dyrekcji ochrony środowiska.

Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Augustów-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ta ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.

Trasa Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej, z czego 172 km ma linia dwutorowa i 169 km - jednotorowa. Modernizacja odcinka Białystok-Suwałki-Trakiszki-granica z Litwą ma kosztować 700 mln zł.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 705 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP