XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ruszyła rozbiórka budynku dawnego dworca Łódź Fabryczna

Ruszyła rozbiórka budynku dawnego dworca Łódź Fabryczna
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Specjaliści od konserwacji zabytków rozpoczęli we wtorek prace związane z demontażem historycznych elementów budynku dawnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Cały budynek ma zostać rozebrany w ciągu trzech tygodni.

Do 2015 roku ma w tym miejscu powstać nowoczesny, podziemny dworzec kolejowy.

Prace rozbiórkowe na terenie budowy trwają od kilku miesięcy. We wtorek ruszyła rozbiórka głównego budynku dawnego dworca Łódź Fabryczna.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka wykonawcy Katarzyna Rumowska, pracownicy firmy specjalizującej się w konserwacji zabytków rozpoczęli ręczny demontaż i zabezpieczanie elementów fasady, które zachowują wartość historyczną.

Do demontażu wytypowano w sumie kilkadziesiąt elementów architektonicznych tj. sztukaterie, gzymsy, parapety podokienne, tralki czy niektóre części attyk. Po demontażu elementy te zostaną przewiezione do specjalistycznej pracowni, gdzie zostaną naprawione. Następnie wykonane zostaną odlewy gipsowe i formy silikonowe, które posłużą do wykonania nowych fragmentów historycznej części dworca.

"Jest plan, żeby wykorzystać częściowo te elementy w bryle nowego dworca. Ta kwestia jest wciąż ustalana i na razie nie wiadomo, jak ostatecznie będzie to wyglądało" - wyjaśniła Rumowska.

W przyszłym tygodniu powinna rozpocząć się mechaniczna rozbiórka budynku dworca. Całość prac rozbiórkowych ma się zakończyć w ciągu trzech tygodni. Na przełomie czerwca i lipca w okolicach ulicy Tramwajowej mają rozpocząć się natomiast prace ziemne. Według Rumowskiej na razie prace na budowie dworca przebiegają zgodnie z planem.

Wciąż nie wiadomo, czy budowę opóźnić może wyższy niż pierwotnie zakładano poziom wód gruntowych na tym terenie, co stwierdzono po szczegółowych badaniach.

Według przedstawicieli konsorcjum budującego dworzec, przed przystąpieniem do przetargu z informacji w Programie Funkcjonalno-Użytkowym wynikało, że poziom wody gruntowej waha się w okolicach 207-208 m n.p.m. Na tej podstawie skalkulowana została oferta przetargowa.

Po przeprowadzeniu szczegółowego programu badań geologicznych dla całości inwestycji okazało się, że obecny poziom wody gruntowej w części obszaru inwestycji jest wyższy - wzdłuż projektowanego przebiegu tunelu waha się on od 208 m do 214 m n.p.m.

"Zwiększony poziom wody zwiększy oddziaływanie siły wyporu na konstrukcję. Takie informacje nie były dostępne na etapie przetargu, oferent nie był w stanie przewidzieć takich warunków" - powiedział dyrektor kontraktu budowy dworca Łódź Fabryczna, Marcin Zaręba.

Według niego rzeczywiste warunki wodno-gruntowe są obecnie przedmiotem analizy technicznej. Ma ona pozwolić określić dokładnie "warunki hydrogeologiczne, zdefiniować schemat hydrodynamiczny i sprawdzić możliwości realizacji projektowanego obiektu oraz podać przewidywane oddziaływanie na podłoże budowlane i środowisko przyrodnicze".

"Po zakończeniu tych prac analityczno-projektowych będziemy w stanie ocenić, czy rodzi to jakieś skutki finansowe związane z pracami odwodnieniowymi" - zaznaczył Zaręba.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma mieć osiem torów i cztery perony, które znajdą się 16,5 m pod ziemią. Nad dworcem kolejowym ma powstać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. W północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. Otwarcie nowego dworca i węzła komunikacyjnego zaplanowano na 2015 r. Inwestycja jest współfinansowana przez UE, w sumie to koszt ponad 1,75 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ruszyła rozbiórka budynku dawnego dworca Łódź Fabryczna

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!