PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ruszyła rozbiórka budynku dawnego dworca Łódź Fabryczna

Autor: PAP
29-05-2012 15:40

Specjaliści od konserwacji zabytków rozpoczęli we wtorek prace związane z demontażem historycznych elementów budynku dawnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Cały budynek ma zostać rozebrany w ciągu trzech tygodni.

Do 2015 roku ma w tym miejscu powstać nowoczesny, podziemny dworzec kolejowy.
Prace rozbiórkowe na terenie budowy trwają od kilku miesięcy. We wtorek ruszyła rozbiórka głównego budynku dawnego dworca Łódź Fabryczna.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka wykonawcy Katarzyna Rumowska, pracownicy firmy specjalizującej się w konserwacji zabytków rozpoczęli ręczny demontaż i zabezpieczanie elementów fasady, które zachowują wartość historyczną.

Do demontażu wytypowano w sumie kilkadziesiąt elementów architektonicznych tj. sztukaterie, gzymsy, parapety podokienne, tralki czy niektóre części attyk. Po demontażu elementy te zostaną przewiezione do specjalistycznej pracowni, gdzie zostaną naprawione. Następnie wykonane zostaną odlewy gipsowe i formy silikonowe, które posłużą do wykonania nowych fragmentów historycznej części dworca.

"Jest plan, żeby wykorzystać częściowo te elementy w bryle nowego dworca. Ta kwestia jest wciąż ustalana i na razie nie wiadomo, jak ostatecznie będzie to wyglądało" - wyjaśniła Rumowska.

W przyszłym tygodniu powinna rozpocząć się mechaniczna rozbiórka budynku dworca. Całość prac rozbiórkowych ma się zakończyć w ciągu trzech tygodni. Na przełomie czerwca i lipca w okolicach ulicy Tramwajowej mają rozpocząć się natomiast prace ziemne. Według Rumowskiej na razie prace na budowie dworca przebiegają zgodnie z planem.

Wciąż nie wiadomo, czy budowę opóźnić może wyższy niż pierwotnie zakładano poziom wód gruntowych na tym terenie, co stwierdzono po szczegółowych badaniach.

Według przedstawicieli konsorcjum budującego dworzec, przed przystąpieniem do przetargu z informacji w Programie Funkcjonalno-Użytkowym wynikało, że poziom wody gruntowej waha się w okolicach 207-208 m n.p.m. Na tej podstawie skalkulowana została oferta przetargowa.

Po przeprowadzeniu szczegółowego programu badań geologicznych dla całości inwestycji okazało się, że obecny poziom wody gruntowej w części obszaru inwestycji jest wyższy - wzdłuż projektowanego przebiegu tunelu waha się on od 208 m do 214 m n.p.m.

"Zwiększony poziom wody zwiększy oddziaływanie siły wyporu na konstrukcję. Takie informacje nie były dostępne na etapie przetargu, oferent nie był w stanie przewidzieć takich warunków" - powiedział dyrektor kontraktu budowy dworca Łódź Fabryczna, Marcin Zaręba.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP