PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ruszyła (niespiesznie) modernizacja linii Rail Baltica

Autor: wnp.pl (PS)
27-05-2014 14:32

O 20 minut skróci się podróż pociągiem między Warszawą a Białymstokiem, jednak pasażerom przyjdzie na to poczekać jeszcze kilka lat.

Jest to jeden z kluczowych odcinków linii kolejowej E 75, czyli Rail Baltica.
Projekt obejmuje modernizację ponad 66 kilometrów linii kolejowej, a także budowę mostów
i wiaduktów, które zastąpią dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe. Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć po zmodernizowanej trasie z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast towarowe - do 120 km/h.

Inwestycja uwzględnia też budowę dwóch nowych torów na odcinku Zielonka - Wołomin Słoneczna, które będą służyć połączeniom podmiejskim. Pozwoli to jazdę pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych po oddzielnych torach, a w efekcie - usprawni zarządzanie rosnącym ruchem kolejowym w kierunku stacji Warszawa Wileńska.

W północnej części warszawskiej dzielnicy - Rembertów, powstanie nowy przystanek Warszawa Mokry Ług.

Linia Rail Baltica jest fragment transeuropejskiego korytarza, który łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. To jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami UE.

Modernizacja Rail Baltica na polskim odcinku obejmuje m.in.: prace na trasie: Warszawa Rembertów - Zielonka oraz na Zielonka - Tłuszcz, do stacji Sadowne Węgrowskie wraz ze stacjami Zielonka, Wołomin, Tłuszcz, Łochów.

Przed rozpoczęciem inwestycji PKP PLK przygotowała linię objazdową Legionowo - Radzymin - Tłuszcz, która przejmie ruch w czasie prowadzenia robót na linii E 75.

Roboty rozbiórkowe i przygotowawcze PLK prowadzi od grudnia 2013 roku. Prace ruszyły na odcinku Tłuszcz - Szewnica.

Jednak główny front robót jest dopiero przygotowywany, w tym m.in. studium wykonalności odcinka Sadowne - Białystok oraz Białystok-granica państwowa z Litwą.

PKP PLK nie jest więc w stanie uściślić zakończenia robót na całej tej linii. Powodem jest poślizg w realizacji robót, współfinansowanych z perspektywy unijnej 2007-2013, gdy tymczasem modernizacja E 75 będzie dofinansowana z bieżącej perspektywy, do rozliczenia nawet do 2022 roku.

Nie ma też nacisku na przyspieszenie robót ze strony innych uczestników modernizacji Rail Baltica, gdyż dopiero przed trzema tygodniami ostateczny przebieg swojego odcinka ustaliła Litwa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 956 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP