Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ruszają prace nad szybką koleją z Polski do Czech i Niemiec

Autor: wnp.pl (TE)
21-12-2014 15:55
Ruszają prace nad szybką koleją z Polski do Czech i Niemiec
fot. Fotolia

PKP PLK podpisały z hiszpańską grupą Idom kontrakt na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla przedłużenia linii dużych prędkości Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław do granicy z Niemcami - w kierunku Berlina, oraz do granicy z Czechami - w kierunku Pragi.

Studium ma być wykonane w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pn. „Analiza kierunków rozwoju sieci kolejowej w Polsce z uwzględnieniem ograniczeń w węzłach kolejowych”. Termin realizacji to 330 dni.
Wartość kontraktu konsorcjum Idom Inżyniera Architektura i Doradztwo, Idom Ingeniera y Consultoria opiewa na 2,29 mln zł brutto. Budżet inwestora wynosił 4,92 mln zł brutto, a kryterium wyboru wykonawcy była najniższa cena.

Konsorcjum Idom było wcześniej wykonawcą studium wykonalności dla KDP Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław. Wartość tamtego zlecenia, którego realizacja zakończyła się w październiku 2013 r., wyniosła 60,2 mln zł brutto.

Jednak już w grudniu 2011 r. Sławomir Nowak, ówczesny minister transportu, poinformował, że linia kolejowa dużej prędkości z Warszawy do Poznania i Wrocławia nie powstanie przed 2030 r.

Nowak podkreślił wówczas, że Polskę czeka głównie modernizacja i rewitalizacja istniejących linii, a pomysł budowy kolei dużych prędkości to „kosztowne marzenia”.

Natomiast na początku kwietnia 2014 r. ówczesna wicepremier Elżbieta Bieńkowska, szefowa resortu infrastruktury i rozwoju, wskazała, że budowa KDP w Polsce to temat na lata po 2020 r.

Bieńkowska podkreśliła, że obecnie priorytetem jest dokończenie budowy wszystkich dróg ekspresowych oraz modernizacja i rewitalizacja istniejącej sieci kolejowej.

Wicepremier przypomniała jednocześnie trwają prace przygotowawcze, które umożliwią ewentualny powrót do koncepcji za kilka lat.

Tzw. linia „Y” - nazwa przyjęta ze względu na przypominający tę literę kształt planowanej trasy kolei dużych prędkości - miała mieć długość ok. 470 kilometrów.

Pociągi miały rozwijać na niej prędkość do 350 km/godz. i jechać z Warszawy do Łodzi, a później do Wrocławia lub Poznania - linia miała się rozgałęziać w okolicach miejscowości Nowe Skalmierzyce.

Czas przejazdu między Warszawą a Łodzią miał wynosić 35 minut, między Warszawą a Poznaniem - 1 godz. 35 minut, a między Warszawą a Wrocławiem - 1 godz. 40 minut.

Według planów, budowa linii miała się zacząć w 2014 r., a pierwsze pociągi miały nią pojechać w 2020 r. Koszt budowy szacowano na co najmniej 20 mld zł.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP