Rusza realizacja ostatniego brakującego odcinka autostrady A1

Rusza realizacja ostatniego brakującego odcinka autostrady A1
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Liczący 81 km fragment autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa został skierowany do realizacji - poinformował w czwartek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. GDDKiA ma ogłaszać przetargi na budowę pięciu tamtejszych odcinków do końca roku.

Po otwarciu 1 lipca br. odcinka Tuszyn-Stryków oraz po ukończeniu powstającego fragmentu Częstochowa-Pyrzowice (planowo w 2019 r.) będzie to ostatni brakujący fragment autostrady A1, przebiegający w tzw. śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1.

Jak mówił Adamczyk podczas czwartkowego briefingu w pobliżu powstającego pod Częstochową węzła autostrady A1 Rząsawa, odcinki między Tuszynem i Częstochową mają ważne zgody na realizację inwestycji drogowych. Oznacza to, że po skierowaniu ich do realizacji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może ogłaszać już przetargi.

"Podjęliśmy taką decyzję, mimo że wcześniej zapowiadano realizację (tego fragmentu A1 - PAP) w systemie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia. (…) Autostrada A1 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych. Przygotowanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia zajęłoby nam ok. dwóch lat. Zdecydowaliśmy, że nie możemy czekać" - tłumaczył Adamczyk.

Pytany o terminy, minister infrastruktury oszacował, że przetargi - w pozytywnym scenariuszu - potrwają do września 2017 r., a terminy realizacji będą podobne jak przy obecnie powstających odcinkach A1 od Częstochowy do Pyrzowic - czyli ok. trzyletnie. "Liczymy, że (…) będzie to więc ok. 2020 rok" - powiedział Adamczyk. Przypomniał, że ostatni z odcinków między Pyrzowicami i Częstochową ma powstać do czerwca 2019 r. "Chcielibyśmy, aby kierowcy długo nie czekali" - zadeklarował.

Odpowiadając na pytania o koszt realizacji minister wskazał, że według szacunków po cenach z 2015 r. to kwota 3,28 mld zł. Zastrzegł, że ostateczny koszt pokażą przetargi. Ogłaszanych ma być pięć postępowań dla czterech odcinków realizacyjnych w woj. łódzkim (łącznie 64 km) i jednego (17 km) w woj. śląskim - z różnymi terminami składania ofert.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz wyjaśnił, że autostrada będzie budowana według istniejących projektów, zostaną one jedynie przejrzane w ramach "wewnętrznej optymalizacji" m.in. pod kątem ewentualnych możliwości unifikacji niektórych rozwiązań - w ramach ważnych pozwoleń na budowę.

Pytany o protesty mieszkańców północnej części woj. śląskiego przeciw przebudowie obecnej "jedynki" na słabiej dostępną dla ruchu lokalnego autostradę Adamczyk przyznał, że w większości wypadków lokalizowanie inwestycji budzi emocje oraz sprzeciw. Podczas protestów padały m.in. postulaty budowy A1 w nowym śladzie, równolegle do obecnej DK1.

"Mamy nadzieję, że dojdziemy do koncyliacji, do porozumienia z mieszkańcami. Uwzględnimy w każdym możliwym zakresie ich oczekiwania. Nie jest dzisiaj możliwa zmiana przebiegu tej drogi, bo to by przecież zapewne wzbudziło kolejne protesty. Dzisiaj ta droga w tym śladzie musi powstać tak, jak jest projektowana. Są decyzje realizacji inwestycji drogowych i tego się trzymamy" - podkreślił minister infrastruktury i budownictwa.

Nie tylko A1

Wiceminister tego resortu Jerzy Szmit akcentował w czwartek, że wobec pozostawienia przez poprzedni rząd Programu Budowy Dróg Krajowych, wartego blisko 200 mld zł przy limicie finansowym 107 mld zł, decyzje o kierowaniu do realizacji poszczególnych przedsięwzięć wymagają "bardzo głębokiego namysłu, co w pierwszej kolejności jest potrzebne krajowemu systemowi komunikacyjnemu".

"Po drugie, chcieliśmy czas i ten czas dobrze wykorzystaliśmy, aby te przetargi, które będą ogłaszane - również tutaj na A1 - mogły być ogłaszane i realizowane w innych warunkach - aby mogły być tańsze, aby mogły być lepiej i skuteczniej wykonywane. Takie rozwiązania zostaną zaproponowane już w czasie przetargów, które tutaj, na A1, będą ogłaszane" - zapowiedział Szmit.

Fragment A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, z perspektywą do 2025 roku.

Wiceminister wymieniał podjęte w ubiegłym i tym tygodniu decyzje o kierowaniu do realizacji odcinków tras: S3 między Szczecinem i Świnoujściem, S19 w woj. lubelskim, S3 między Bolkowem i Lubawką, modernizacji S7 między Napierkami i Płońskiem oraz czwartkową - w sprawie A1.

Szmit zasygnalizował, że w poniedziałek ogłoszona zostanie też decyzja dotycząca trasy S61 między Ostrowią Mazowiecką i Szczuczynem. Bojarowicz wyraził natomiast nadzieję, że aplikacja do instrumentu "Łącząc Europę" i dofinansowanie do 8,5-kilometrowego tzw. obejścia Węgierskiej Górki "udrożni kolejny ciąg - S1 na Słowację".

Adamczyk podkreślił w czwartek, że skierowanie do realizacji fragmentu A1 od Tuszyna do Częstochowy - elementu sieci korytarzy transportowych TEN-T - wpisuje się w deklaracje złożone dzień wcześniej przez przedstawicieli resortu (podczas konferencji TEN-T organizowanej przez ministerstwo infrastruktury w ramach Grupy Wyszehradzkiej) w odpowiedzi na pytania unijnych koordynatorów tych korytarzy.

Adamczyk zaakcentował rolę w podjęciu decyzji dot. fragmentu A1 Tuszyn-Częstochowa b. ministra transportu Jerzego Polaczka. "To minister nie tylko wymarzył, ale robił wszystko, by autostrada A1 ze Śląska była realizowana w kierunku północnym" - zaznaczył.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!