XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ruda Śląska: sąd rozstrzygnął sprawę wyboru wykonawcy odcinka trasy N-S

Ruda Śląska: sąd rozstrzygnął sprawę wyboru wykonawcy odcinka trasy N-S
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Gliwicki sąd potwierdził w piątek prawidłowość wyboru wykonawcy drugiego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej - przekazał rudzki magistrat. Oznacza to, że można podpisać umowę na ponadkilometrowy odcinek arterii - z połączeniem ku południowym dzielnicom Zabrza.

W procedurze wyłonienia wykonawcy odcinka miasto wybrało w grudniu ub. roku ofertę firmy Drogopol za blisko 50 mln zł. Część dokumentów złożonych przez tę firmę zakwestionowała Eurovia Polska, która złożyła ofertę droższą o ok. 7 mln zł. Oferent ten dwukrotnie odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała miastu unieważnić wybór i powtórzyć analizę ofert, wykluczając z postępowania ofertę Drogopolu.

Wobec zaskarżenia tej decyzji przez Drogopol do Sądu Okręgowego w Gliwicach, miasto zdecydowało się jej nie wykonywać. Ostatecznie sąd w piątek zmienił rozstrzygniecie KIO, co oznacza, że miasto przeprowadziło przetarg prawidłowo. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w najbliższym czasie.

"Szkoda, że KIO od razu nie uznała naszych racji. Z powodu przeciągającej się procedury mamy opóźnienie w zaplanowanym harmonogramie robót" - zaznaczyła prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic. Przypomniała, że samorządowi zależy na tempie inwestycji ze względu na jej planowane współfinansowanie środkami unijnymi.

Miasto zacznie budować ten odcinek drogi z własnych środków - w tym według wcześniejszych informacji - z 30 mln zł z emisji obligacji. Dzięki temu jednak, że inwestycja trafiła na listę kluczowych projektów unijnych, większa część tych pieniędzy powinna wrócić do miejskiej kasy.

Trasa N-S (skrót pochodzi od angielskich słów "północ-południe") to najważniejsza inwestycja drogowa w Rudzie Śląskiej, istotna dla całej aglomeracji katowickiej. Usprawni ruch docelowo łącząc dwie najważniejsze drogi w regionie: autostradę A4 i Drogową Trasę Średnicową (DTŚ).

Oddany do użytku w styczniu ub.r. pierwszy odcinek trasy N-S liczy ok. kilometra. Wiedzie od istniejącego węzła DTŚ do dwupoziomowego węzła z rudzką ul. 1-go Maja, czyli drogą wojewódzką nr 925. Pierwszy etap prac - za 43,5 mln zł - sfinansowano głównie ze środków unijnych.

W obecnym, drugim etapie prac, powstanie ponadkilometrowy odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą. Ul. Bukowa, obecnie ślepa, zostanie przedłużona do ul. ks. Niedzieli, która przechodzi dalej w zabrzańską ul. Sikorskiego. Licząca ok. 1,5 km jednojezdniowa droga ułatwi dojazd ze wschodnich dzielnic Rudy Śląskiej do południowych dzielnic Zabrza: Kończyc i Pawłowa. Wraz z drugim odcinkiem N-S i przedłużeniem ul. Bukowej powstaną drogi rowerowe.

Trzeci etap obejmie budowę trasy N-S od ul. Bukowej do ul. Kokota w Bielszowicach wraz z dwupoziomowym węzłem. Na czerwiec 2015 r. zaplanowano odbiór dokumentacji i rozpoczęcie procedury przetargowej na wykonanie robót.

Dla czwartego odcinka N-S - od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej - opracowano już koncepcję przebiegu drogi, trzeba jeszcze opracować dokumentację projektową. Dla ostatniego, piątego fragmentu - od ul. Bielszowickiej do autostrady A4 - dokumentacja projektowa ma zostać wykonana w okolicach połowy 2016 r.

Budowa trasy N-S - zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h - pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka ul. 1 Maja, przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie.

Ulica 1-go Maja (droga nr 925), która łączy DTŚ, A4 i drogę krajową nr 44, ma dziś szczególne znaczenie dla Rudy Śląskiej. Odbywa się nią większość ciężkiego, towarowego ruchu w osi północ-południe.

Oprócz budowy samej trasy N-S, założono przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Szyb Walenty w kierunku dzielnicy Czarny Las (już zakończona), przebudowę ul. Bukowej (będzie realizowana teraz), przebudowę odcinka ul. Kokota w rejonie planowanego węzła z N-S oraz przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A-4, łącznie z budową węzła drogowego przy ul. Bielszowickiej i estakady nad torami kolejowymi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ruda Śląska: sąd rozstrzygnął sprawę wyboru wykonawcy odcinka trasy N-S

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!