XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ruda Śl. przygotowuje budowę kolejnych odcinków trasy N-S

Ruda Śl. przygotowuje budowę kolejnych odcinków trasy N-S
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Samorząd Rudy Śląskiej przygotowuje budowę kolejnych odcinków trasy N-S, która docelowo połączy północną część miasta z południową. W ub. roku otwarto pierwszy odcinek trasy; w tym roku na prace związane z inwestycją miasto wyłoży ze swego budżetu 11 mln zł.

Trasa N-S (skrót pochodzi od angielskich słów "północ-południe") to najważniejsza inwestycja drogowa w Rudzie Śląskiej, istotna dla komunikacji całej aglomeracji katowickiej. Usprawni ruch w mieście, docelowo łącząc dwie najważniejsze drogi w regionie w osi wschód-zachód: autostradę A4 i Drogową Trasę Średnicową (DTŚ).

W poniedziałek władze Rudy Śląskiej poinformowały m.in., że na kontynuację budowy trasy N-S przeznaczą w tym roku ponad jedną trzecią swego budżetu drogowego, czyli 11 mln zł. Za te pieniądze wykonana ma zostać część robót między ul. 1 Maja a ul. Nowobukową, a także dokumentacja projektowa kolejnych odcinków.

Miasto przekazało, że rozstrzygnęło właśnie przetarg na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej odcinka trasy N-S na północ od DTŚ - do ul. Magazynowej. Prace te mają kosztować ponad 160 tys. zł. Jeszcze w tym miesiącu ruszyć ma przetarg na opracowanie dokumentacji dla odcinka N-S od ul. Kokota do autostrady A4.

W tym roku władze miasta chciałyby wykupić nieruchomości i wypłacić odszkodowania za działki, które zostaną zajęte pod budowę trasy w rejonie dzielnicy Bielszowice. Rozpocząć mają się też roboty przy budowie drogi w rejonie ul. Bukowej.

Pierwszy, niespełna kilometrowy odcinek trasy N-S otwarto dla kierowców w styczniu ub.r. Obejmował on ok. 1-km odcinek od rudzkiej ul. 1-go Maja, czyli drogi wojewódzkiej nr 925, do istniejącego węzła DTŚ. Zbudowano dwupoziomowy węzeł nowej drogi z ul. 1-go Maja; zagospodarowano okoliczny teren o powierzchni 13,8 ha.

Pierwszy etap budowy trasy - za 43,5 mln zł - sfinansowano głównie ze środków unijnych. Drugi etap ma kosztować - według wstępnego kosztorysu - prawie 74,8 mln zł. Ma powstać odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą.

Kolejnymi etapami budowy trasy N-S mają być: przedłużenie obecnie ślepej ul. Bukowej do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice (przedłużenie to nazywane jest roboczo ul. Nowobukową) oraz budowa zasadniczej trasy od ul. Bukowej do ul. Kokota i od ul. Kokota do autostrady A4. W następnej kolejności wybudowany ma zostać projektowany obecnie odcinek północnej części trasy N-S od DTŚ do ul. Magazynowej.

Rudzki samorząd akcentuje, że ogromne koszty przygotowywanego połączenia DTŚ z A4 - szacowane obecnie jeszcze na 413 mln zł - przekraczają możliwości miejskiej kasy. Dlatego od trzech lat trwają starania o dofinansowanie ze środków unijnych.

W ostatnich tygodniach budowa trasy N-S trafiła na listę projektów proponowanych przez samorząd woj. śląskiego do objęcia tzw. Kontraktem Terytorialnym (przygotowywane porozumienie rządu z regionami ws. dużych inwestycji). Przedsięwzięcie umieszczane jest też w kolejnych projektach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Obecnie główną arterią w Rudzie Śląskiej na osi północ-południe jest przebiegająca na prawie całej długości w zwartej zabudowie ulica 1-go Maja (droga nr 925). Odbywa się nią większość ciężkiego ruchu w tym kierunku. Budowa trasy N-S - zaprojektowanej jako droga klasy G o prędkości projektowej 70 km/h - pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka ul. 1 Maja. W przyszłości, po zakończeniu połączenia DTŚ z A4, trasa ma być budowana dalej w obie strony - do Bytomia i Mikołowa.

Oprócz budowy samej trasy N-S, miasto przewidziało przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Szyb Walenty w kierunku dzielnicy Czarny Las (już zakończona), przebudowę ul. Bukowej, przebudowę odcinka ul. Kokota w rejonie węzła drogowego oraz przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A-4, łącznie z budową węzła drogowego przy ul. Bielszowickiej i estakady nad torami kolejowymi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ruda Śl. przygotowuje budowę kolejnych odcinków trasy N-S

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!