Rozstrzygnięto przetarg na wykonanie projektu odcinka DTŚ do Mysłowic

Rozstrzygnięto przetarg na wykonanie projektu odcinka DTŚ do Mysłowic
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przetarg na wykonawcę projektu pierwszego etapu przedłużenia Drogowej Trasy Średnicowej od Katowic do Mysłowic wygrała firma Egis Poland - podał urząd marszałkowski województwa śląskiego. DTŚ jest kluczową arterią komunikacyjną miast aglomeracji katowickiej.

Inwestycje, związane z budową przeważnie trzypasmowej, bezkolizyjnej "średnicówki", obejmowały w poprzednich latach jej przebieg od Katowic do skrzyżowania z drogą nr 88 w Gliwicach. Trasa ma obecnie 15,5 kilometrów długości i wiedzie od węzła z trasą S-86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza. Budowa kolejnego odcinka DTŚ do centrum Zabrza dobiega końca, ma on zostać otwarty w połowie roku. Jeszcze w 2011 r. mają ruszyć prace na kolejnych zachodnich odcinkach.

Rozpoczęcie prac nad pierwszym etapem przedłużenia DTŚ od Katowic na wschód samorząd woj. śląskiego ogłosił w maju 2009 r. We wtorek biuro prasowe urzędu marszałkowskiego tego regionu poinformowało o wybraniu wykonawcy projektu tego odcinka. Zostanie nim spółka Egis Poland, która za ok. 1,15 mln zł przygotuje projekt budowlany i wykonawczy, a także skompletuje dokumentację umożliwiającą pozyskanie gruntów pod inwestycję.

Planowana jest budowa wschodniej części DTŚ, wiodącej od Katowic przez Mysłowice, Sosnowiec i Będzin, po Dąbrowę Górniczą. W 2004 r. miasta te porozumiały się z samorządem wojewódzkim, by wspólnie przygotować szacowaną na ponad 1 mld zł inwestycję. Dotąd nie opracowano jednak sposobu jej finansowania, a miasta nie określiły jej dokładnego przebiegu.

Wątpliwości nie było tylko, co do przedłużenia DTŚ w samych Katowicach - śladem bezkolizyjnej dwupasmowej ul. Bagiennej - do posiadającej podobne parametry ul. Obrzeżnej Zachodniej w Mysłowicach, która obiega to miasto, prowadząc na południe do węzła z autostradą A-4. Między Bagienną w Katowicach, a Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach od lat brakuje niespełna dwukilometrowego łącznika, wiodącego przez zdegradowane tereny.

Prowadzone obecnie przez samorząd województwa przedsięwzięcie zakłada budowę tego łącznika w postaci dwujezdniowej trasy od węzła Lwowska w katowickiej dzielnicy Szopienice przez węzeł Janów, który umożliwi w przyszłości dalszą budowę DTŚ w stronę Sosnowca, do węzła Jasińskiego, od którego zaczyna się bezkolizyjny odcinek Obrzeżnej Zachodniej. Ten właśnie fragment zostanie teraz objęty pracami projektowymi.

Koszt budowy katowicko-mysłowickiego odcinka DTŚ szacowany jest na ok. 162 mln zł. To trudny teren wymagający wielu obiektów inżynieryjnych. Finansowanie budowy na razie nie jest pewne. Projekt unijny - zakładające pokrycie ze środków unijnych ok. 50 proc. kosztów inwestycji - znajduje się obecnie na liście rezerwowej tzw. projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

"Jeśli pozwolą na to oszczędności z innych działań Regionalnego Programu Operacyjnego oraz przygotowane zostanie finansowanie wkładu własnego, projekt ten otrzyma dofinansowanie unijne i możliwa będzie jego realizacja" - zaznaczyła we wtorek rzeczniczka urzędu marszałkowskiego Aleksandra Marzyńska.

"Umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej podpisana zostanie niebawem - jeśli nie wpłyną odwołania od postępowania. Równolegle rozpoczną się rozmowy z samorządami, przez tereny których przebiega projektowany odcinek, w sprawie montażu finansowego pozwalającego na realizację inwestycji" - dodała Marzyńska.

DTŚ to najważniejsza, obok istniejącego już trzypasmowego odcinka autostrady A-4, arteria drogowa w regionie. Jej zachodni fragment - od Katowic do Gliwic - nie zastąpi równoległej autostrady A-4, przeznaczonej dla tranzytu, lecz obsłuży ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości. Pierwszy etap wschodniego odcinka Trasy - połączony z obecną DTŚ wyremontowaną w 2009 r. dwupasmową ul. Bagienną w Katowicach - ma ułatwić dojazd do centrum aglomeracji z jej południowo-wschodniej części.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!